Tertitten, Urskog-Hølandsbanen i 2022

7 479 000 kr til drift

Salg av varer og tjenester: 1 216 000 kr
Prosjektinntekter: 1 145 000 kr

I 2022 ble det gjennomført seks fagprøver og 18 skifteopplæringsdager for Norsk Jernbaneskole. I tillegg har ansatte undervist 513 timer på Jernbaneskolen. Det er også gjennomført et toglederkurs og et kjelepasserkurs for egne frivilllige.

Venneforeningen Tertitten fylte 60 år i 2021. I oktober var det duket for stor festivitas med middag, taler og gaver på Fossum velhus. Blant gjestene var Lillestrøms ordfører og direktøren for Norsk jernbanemuseum.

Sommeren ble innledet med teateroppsetningen Skinner til frihet, fulgt av Skeivt tog. I tillegg til ordinære søndagskjøringer ble det arrangert Magiske Tertitten og Togrøveri med stor suksess. Året ble avsluttet med Tertittens tradisjonelle, utsolgte juletog.

Portalkranen er den eneste bygningen på Sørumsand som er bevart fra banens driftstid. Den ble brukt til å laste varer mellom Kongsvingerbanens normalsporede og U-HBs smalsporede vogner. Kranen er i seg selv ikke et imponerende byggverk, men kombinasjonen av kran og løftekasser var nytt i Norge da den ble bygget i 1920. Ideen til krana ble lansert av stasjonsmester Hans A. Torp, og var en av grunnene til at han senere fikk kongens fortjenestemedalje i gull. Med støtte fra Unistiftelsen og Viken fylkeskommune er kranen og en løftekasse nå ferdig restaurert.

Telefonlinjen mellom Fjeldvang og Fossum var det eneste som var igjen av det opprinnelige strekket langs banen. Den er nå reetablert etter at en lastebil i 2018 rev ned tråd og stolper under passering av en planovergang. Nye stolper er satt opp, og i 2022 ble ny tråd montert. Linjekursen fungerer nå i sambandet mellom stasjonene fra Sørumsand og Fossum, og har en praktisk nytteverdi i tillegg til den museale opplevelsesverdien.

Det ble i 2022 etablert museumsbutikk i stasjonsbygningens venterom. Her kan publikum kjøpe togsuvenirer, lakris, og mye annet spennende. Publikum har tatt godt imot nyskapningen. Særlig populært var pepperkakeformer og juletrepynt – i togform, selvsagt.

Mer om Tertitten

Museum24:Portal - 2024.09.04