Tertitten, Urskog-Hølandsbanen i 2021

6 177 000 kr til drift

Salg av varer og tjenester: 1 297 000 kr

Alle avgangene i sommer og vinter ble utsolgt, noe som var veldig gøy. Det var maks 50 reisende per avgang, grunnet koronapandemien. Billettsalget på nett gjør at avdelingen har god oversikt over antall reisende.

Lokomotiv nr. 2 Urskog, ble fraktet fra Norsk Jernbanemuseum til stasjonen på Sørumsand. Det er 61 år siden lokomotivet sist var på Sørumsand, og årsaken til besøket var at det var planlagt et stort arrangement for å feire frivillighetens 60-årsjubileum i november. Dette måtte dessverre flyttes til våren 2022 grunnet koronapandemien, men lokomotivet ble likevel kjørt under nyttårskjøringen.

Den tradisjonelle julekjøringen ble gjennomført til stor glede for både besøkende og venneforeningen. Togene måtte kjøre med begrensede antall reisende, men det gjorde at alle som reiste fikk god tid til å nyte gløgg, pepperkaker, julenisse og kjøring med hest og vogn.

Gjennom MiA Trainee har Tertitten, Urskog-Hølandsbanen hatt en trainee på verkstedet. Dette fungerte veldig godt, og traineen fortsetter videre i avdelingen som lærling i industrimekanikerfaget.

Museum24:Portal - 2024.05.06