Aurskog-Høland bygdetun i 2021

1 årsverk

975 000 kr til drift

Tilskudd og gaver: 871 000 kr

Flere arrangementer og aktiviteter ble avholdt til tross for koronapandemien, deriblant Den kulturelle skolesekken og Den kulturelle matpakka. Søndre Høland Blandede kor hadde en vellykket sommerkonsert på museet for sjette gang, og Barnas dag i samarbeid med frivillige lag og foreninger, motorhistorisk høstfest og julemarked ble gjennomført.

Bygdetunets venner hadde 30-årsjubileum som ble feiret med foredrag ved Mette Vårdal og underholdning ved Underholdningsvogna.

Bygdetunets venner fikk 35 000 kr i støtte fra Kulturvernrådet i Akershus til utgivelsen av et jubileumshefte.

Hagegruppa har anlagt nyttehage på Sandmo. De fikk 45 000 kr i støtte fra DNB Sparebankstiftelsen.

Smia har vært åpen for besøkende den første mandagen i måneden av Truls Olsen og Arne Andersen. Foreningen Aurskog-Høland Gammelteknisk har også kommet inn i smia. De har holdt ukentlige møter og holdt smia åpen under større arrangementer.

Det ble jobbet med en barnevennlig utstilling, som skal stå ferdig våren 2022. Den skal handle om barndom i 1865 kontra i dag. I arbeidet med utstillingen har museet blitt bedre kjent med ni år gamle Søren som bodde i museumsbygningen Fallet i 1865. Det har også blitt holdt omvisninger, og museet har bidratt med foredrag til serien Fortell, Romerike!.

Det har vært noen restaureringer på museet. To stokker måtte byttes i sommerfjøset etter hærverk. Det har også blitt byttet glass i flere bygninger etter ruteknusing. Et tre falt og sneiet kjona, og det måtte legges ny takstein. Hønsehuset ble malt med linoljemaling på våren.

Mer om Aurskog-Høland bygdetun

Museum24:Portal - 2024.05.06