Vi er stolte av å kunne presentere lærlinger som virkelig har guts og brenner for fagene de har valgt å satse på i sine yrkeskarrierer.
Som tradisjonshåndverkere vil de alltid være en minoritet. De har store utfordringer og allikevel satser de jernet - de viderefører viktig kunnskap som bringer kulturarven vår videre!
Jens Willas Jensen er smedlærling i Trhå hos Steen Nielsen
Jens reiste fra Trøndelag til Vest-Agder for å få læreplass hos Steen Nielsen. Steen er eksperten og en høyt premiert knvsmed, så her er det læring med presisjon for øyet. Jens er opptatt av historiske eggverktøy, og vil satse på dette i sin fremtidige yrkeskarriere. Det har vært en hard læringskurve i bedriften, men slik er det når læremesteren vil at Jens skal bli den aller beste!
Om sin opplæring sier Jens:
Jeg får muligheten til en utdannelse som jeg ellers ikke ville ha fått, får treffe andre håndverkere, utvide nettverk samt bli inspirert til egen utvikling.
Å lære av en mester som stiller store krav, men også deler unik kunnskap. Å lære hva som faktisk skal til for å klare seg i yrket, kontra og sitte igjen med en fantasi.
Å kunne fremstille redskaper som utfordrer kvaliteten på moderne fabrikasjon, eie eget verksted for å kunne leve av håndverket og bevare gamle teknikker og tradisjoner.
Fantastisk tur til Budapest, blir inspirert og møter andre raringer.
Å mestre oppgaver som i fortiden virket helt umulige og skremmende. Å oppleve at en mester som har levd av faget i 20 år, fortsatt har mye å lære. Jeg visste at å bli smed, det skulle bli hardt. Men nå vet jeg at det er hardt.
Anny Strand er tidligere bunadtilvirkerlærling
Anny Strand tok svennebrev for 3 år siden, og driver nå firmaet Bunadtilvirkerene sammen med en av sine læremestere, Joar Vaagø.
Om det å være lærling i Trhå sier Anny at viktige verdier hun fikk med seg var god oppfølging, tilrettelegging for lærlingens behov og gjennomgang av hvordan man må tenke for å starte egen bedrift.
"Jeg er veldig glad for at jeg fikk reise rundt, gjøre mye av det jeg selv synes var viktig for å få lærdom i faget mitt. Jeg fikk frie tøyler, samt at det ble tilrettelagt gode kurs jeg fikk delta på og som Trhå så at var viktig for meg. Dette skapte også et bra nettverk for meg når jeg skulle starte for meg selv, både via deltagere og lærere."
Anny er nå i ferd med å leve ut drømmen sin som håndverker "å leve av faget mitt, være bevisst på at kvalitet koster, dette også for å skape rekruttering, holde kurs for at folk blir mer bevisst på hva håndverk innebærer og hva slags arbeid som ligger bak."
Hva sier andre lærlinger om opplæringen:
Mine viktigste verdier som lærling i Trhå:
Møbeltapetserersvenn * Samhold, inspirasjon, nettverk.
Taksidermistsvenn * God oppfølging, tverrfaglig kompetanse, fremtidsrettet. Jeg har kun positive ting å si! :)
Bunadtilvirkersvenn* God oppfølging, tilrettelegging for lærlingens behov og gjennomgang av hvordan man må tenke for å starte egen bedrift.
Mine viktigste verdier ved opplæring i bedrift:
Møbeltapetserersvenn * Grundig opplæring, samhold, en rådfører som har vært viktig for meg når jeg startet for meg selv.
Taksidermistsvenn * Kreativ frihet, mestringsfølelse, nyskapende.
Bunadtilvirkersvenn * Slipper å være usikker på hvordan ting skal gjøres, bli kjent med bransjen/ kundegrupper, finne nisjen jeg ønsker for å bli god i mitt fagfelt.
Mine ønsker og drømmer som fremtidig håndverker:
Møbeltapetserersvenn * Skape, inspirere, glede.
Taksidermistsvenn * Innovasjon, trendsetter, kreativ.
Bunadtilvirkersvenn * Leve av faget mitt, være bevisst på at kvalitet koster, dette også for å skape rekruttering, holde kurs for at folk blir mer bevisst på hva håndverk innebærer og hva slags arbeid som ligger bak.
Det beste og mest positive jeg opplevde i lærlingskolen:
Møbeltapetserersvenn * Bevisstgjøring, inspirasjon, kunnskap.
Taksidermistsvenn * Den tverrfaglige kompetansen var helt klart det mest positive med lærlingskolen. Å få input fra andre håndverksfag, skape nettverk, og være del av et felleskap.
Bunadtilvirkersvenn * Jeg er veldig glad for at jeg fikk reise rundt, gjøre mye av det jeg selv synes var viktig for å få lærdom i faget mitt. Jeg fikk frie tøyler, samt at det ble tilrettelagt gode kurs jeg fikk delta på og som Trhå så at var viktig for meg. Dette skapte også et bra nettverk for meg når jeg skulle starte for meg selv, både via deltagere og lærere.
Det beste og mest positive jeg opplevde i opplæringsbedriften:
Møbeltapetserersvenn * Samhold, mestring i faget, fått en venn og en person som jeg kan spørre om råd.
Taksidermistsvenn * Å få mulighet til å utvikle min egen kreativitet parallelt med den faglige opplæringen.
Bunadtilvirkersvenn * Jeg har hatt opplæring i flere bedrifter, og nå som jeg har drevet for meg selv i tre år, ser jeg at bedrifter tenker veldig forskjellig. Dette har vært en veldig god lærdom for meg, både når det gjelder søm, produksjon og produkter. Jeg vil si at også det med bedriftsøkonomi er halve jobben som kanskje det blir litt lite fokus på. Store bedrifter har mer styring på antall timer som arbeidet tar, og at de lønner seg ut ifra markedet. Småbedriftene har en tendens til å prise seg for lavt og sitter ofte igjen med tap på produktene sine. Dette er ikke noe bra i forhold til rekruttering av unge mennesker. Jeg mener også at det å prise seg riktig viser at du er stolt av det du gjør, og at ditt produkt er et unikt produkt i markedet. Jo tidligere man blir bevisst på prissetting og at ting koster, jo raskere er det å jobbe opp sin egen bedrift.
Jeg har fått god faglig veiledning og sett god bedriftsstyring på både Heimen og Stakkeloftet. Valdres Folkedraktsaum og Joar Vaagø har gitt meg grundige opplæring i håndsøm og i herrefaget. Derfor synes jeg det er veldig viktig med rullering i bedrifter, samt at det er veldig bra å lære hvordan de driver, når jeg skulle starte bedrift selv.
Våre lærlinger og svenner
Lennart Hoffmann
Sebastian Tallerås Høyland
Magnhild Peggy Jones Gilje
Thomas Joseph Kelly
Nathalia Minna Anabelle Frederiksen
Sara Elizabeth Christophersen
Nikolai Yde Aksnes
Paul Alexander Vink
Camilla Sondbø Offenberg
Lukas Wasmuth
Inger Sanne Dalseg
Ingelin Foss Eilertsen
Natalie Bentzen
Liv Olesen
Marion Hjertum
Anthony Williams
Madelen Bentzen
August Horn
Tilla Kristense Brekke Møyland
Anette Haukaas
Møbeltapetserer
Irene Tønnessen
Eirik Pettersen
Ask Sebastian Martens
Smed
Frode Jansson
Garverifaget
Karoline Winberg
Møbeltapetserer
Caroline Bryant
Petter Praner Lien
Anna Klaudia Kasza
Bilsalmaker
Hedda Roll
Seilmaker
Johannes Grøstad Barstad
Smed
Jonas Furu
Smedfaget
Lena Tesaker
Filigransølvsmed
Markus Klubnes
Tømrer/bygningsvern
Mikkel Skaug
Smedfaget
Monika Stageboe
Møbeltapetserer
Roni Öhman
Garverifaget
Victoria Nor
Bunadtilvirker
Sunna-Inga Gaup Aamot
Filigransølvsmed
Hedda Brynjulvsrud
Møbelsnekkerfaget
Henrik Simensen
Trebåtbyggerfaget
Ninni Borge
Møbeltapetsererfaget
Tone Western Haugen
Keramikerfaget
Jens Jensen
Smedfaget
Mari Fallet Mosand
Kurvmakerfaget
Daniel Røkholt
Mediegrafikerfaget
Elisabeth Ramstad
Filigranfaget
Bjørn Kjus
Smedfaget
Lars Skonnord
Smedfaget
Marcus Kolstad
Smedfaget
Katrine Sagstuen
Salmakerfaget
Morten Bjerke
Møbelsnekkerfaget
Martin Myhre
Smedfaget
Tord Bentsen
Trebåtbyggerfaget
Eirik Glosli
Industrimekanikerfag
Henrik Frantzen
Indusrtrimekanikerfag
Kristine Træland
Kurvmakerfaget
Marte Sikkerbøl
Bunadtilvirkerfaget
Henriette Grøndahl
Møbeltapetsererfaget
Anders Fiskaa Hansen
Gjørtlerfaget
Gudmundur Nordbud
Trebåtbyggerfaget