Hopp til hovedinnhold

Vognskjulet

I vognskjulet vårt kan du se kjøretøy slik de var i bruk i Asker før motoren kom. Her finnes både kjelker, sleder og vogner - og en helt spesiell slede!

Grunnstenen, som er en gammel «vannkoker» og som du kan se nedfelt i gulvet inne, ble lagt ned 25.januar 2019. Vognskjulet åpnet for publikum 12.september 2019 i forbindelse med museets 70 års jubileum. Grunnsteinen, en gammel vannkoker, ble lagt ned 25.januar 2019 og kan ses nedfelt i gulvet ved inngangen. Bygget er finansiert med midler fra Sparebankstiftelsen, ABB, Anton B. Nilsen og Asker kommune.

  • 1/2
    Utstilling av gamle kjøretøy før bilveien kom.
  • 2/2
    Vogn fra Dikemark.

Se film om Breisledens reise fra Russland til Asker museum.

Geir Børresen leser.

  • 1/1

Breisleden fra St. Petersburg

Breisleden fra St. Petersburg

Fra Russland via Finland til Asker i Norge! Sleden har en utrolig historie:

Godseier Petrell ønsket at datteren Irene skulle kjøre standsmessig i Norge og sendte sleden med datteren da hun reiste fra Finland for å gifte seg med storbonden Rasmus Olai Mortensen på Nedre Bleiker i Asker. En dag i 1902 kom sleden til Asker.

Storbonden, finansmannen og grunnleggeren av Landkredit, Rasmus Olai Mortensen, døde brått i 1934. Sleden ble parkert på låven, så kom krigen og etter hvert bilene som overtok transporten. Sleden lå på St. Hansbålet på Nedre Bleiker. Forpakteren på Løkenes gård, Oddmund Møgedal, så sleden og fikk lov av Mortensens barnebarn å redde den fine sleden. Slik havnet sleden på Løkenes, før Møgedal donerte den til Asker museum.

Men sledens russiske liv, hva vet vi om det? Mindor Hesthaug har funnet ut følgende: Tsar Aleksander II ville fornye sledeparken ved Vinterpalasset og bestilte to identiske sleder, hvorav vi har den ene. Tsaren ville ha det beste og mest moderne, med elegant understell i smijern. Sledene ble beundret og forsøkt kopiert i hele Europa. 13. februar 1881 døde tsaren i et attentat. Reisen til Finland kan ha skjedd slik: Mange falt i unåde hos den nye, brutale tsaren i den vanskelige tiden etter attentatet. Kan øvrighetspersoner som politimesteren eller sikkerhetssjefen ha flyktet til Finland i sleden?

Breisleden er unik, og Mindor Hesthaugs nitide restaurering har brakt den tilbake til fordums glans. Målet var at sleden skulle kunne brukes, og på den store isskjæringsfestivalen på Semsvannet 13. februar 2011 var den igjen i sitt rette element.

  • 1/1

For den som vil lese mere: 
Årbok for Asker og Bærums historielag 2012 s. 39; Mindor Hesthaug, En sledes eventyrlige liv.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1