MUSEUMSÅRET 2020

Hulda Garborg skriver i dagboken sin 1. juledag 1903:

Grått i grått. Har ikke sett solglimt på uker. Stille julekveld i går. Juletre ville jeg ikke ha, da Garborg slett ikke bryr seg om det. «Den tyske skikken med juletre» er ny for ham. (…..) For ham ingen stemning, men når Tuften (sønnen) er hjemme har vi juletre alltid. (Tuften feiret ofte jul sammen med Kitty og Gustav Wentzel og deres to smågutter som også bodde i Asker.) Kl. halv 9 i går aftes kom Garborg endelig ned, da hadde jeg også fått halt ned Rasmus Løland som ellers mener det er hans plikt å sitte alene og «være trist» hver julekveld. Resultatløst har jeg invitert ham fire julekvelder før. Han var «ikkje soleis oplagde» at han ville se folk. Vi spiste alle tre, i stillhet vår julegrøt, og kl. halv 11 var alle tilkøys. (Barnebokforfatter og redaktør av Norsk Barneblad Rasmus Løland bodde også her på Labråten, i Lølandstua som lå som tredje vegg i tunet)

Først og fremst har jeg lyst til å takke hver og en især for ditt pågangsmot, arbeidsglede og optimisme til beste for et mangfoldig og flott Asker museum! Herlig!
Og når vi er på Labråten, må jeg fortelle om noe av det som har skjedd her i år. Taket på deler av låven er restaurert; nytt aprikostre er planet – tilsvarende det Hulda og Arne hadde; Trær, busker og bed ryddes og de opprinnelige steinsatte bedene kommer igjen fram.

Biene svermer på bihaugen og har produsert den nydeligste blommerhonning. Og pærene som er høstet, er blitt den deiligste most.
Museet har fått tilbake som gave det gripende maleriet av de sulte barna som Hulda og Arne hadde i stua her og som var malt av Aksel Waldemar Johannessen. Og Huldas første bunad: Huldastakken. I det hele gavedrysset har vært bra: Gull- og sølvmynter og gamle ordfører Strand sin første mobiltelefon blant annet.
Vi arbeider for å videreføre Haugstussaprogrammet for ungdom og vært så heldige å få med Anne Løvtveit på laget. Anne, Haugtussa-Anne, har laget en ny, sterk forestilling som i høst er prøvespilt for noen klasser og grupper; fortsettelsen er lovende.
Litt mer om hva som har skjedd i år.
Arkitektur-utstillingen «Her skal vi bygge og her skal vi bo» ble åpnet av ordfører Lene Conradi med stor bravur, 280 gjester; 19. januar som første store utstillingen for hele store nye Asker.
Det er et stort arbeide å lage denne utstillingen. Innholdet, utformingen og katalogen står til gull! Og den gladeste trio med Randi H., Randi M, og Mina da katalogen kom i hus, var rørende.
Det største arrangementet i tilknytning til utstillingen har vært deltagelsen i Open House Oslo + Asker = sant. Den skjønneste september helg åpnet mange av «våre» huseiere sine hus, dvs. hus som er på utstillingen. Fornøyde mennesker strømmet til Asker.
Utstillingen var i så god gjenge med gjester og program da det brått ble stopp 12. mars.
Med en så kreativ og positiv gjeng til å gjøre det beste ut av enhver begrensning, blir 2020 også stående som et museumsår med mange lyspunkt. Budsjettet for egeninntekter, kafé, butikk, omvisning og utleie er kr. 1,2 mill.. Året til tross, inntjeningen så langt er kr. 878.000,-. Dette blir lagt merke til; hør bare fra en huskjøperne våre, Per Lunke i Skanska.
«Dere gjør en imponerende innsats for å holde aktiviteten i gang med krevende forutsetninger. Hører at utstillingen skal stå lenger – så forhåpentligvis muligheter til å besøke dere igjen snart! «
Ja, utstillingen forlenges til 1. august og det vil følge en interessant foredragsrekke utover våren som vi satser på blir like vellykket som frokostmøte museet arrangerte sammen med Asker næringsråd i høst.
Huskjøperne våre lurer du kanskje på hva er. Den store arkitekturutstillingen er sponset av fire store utbyggere i Asker som har kjøpt hvert sitt «hus» i utstilling á kr. 50 000,-. Fredensborg, Skanska, JM, og Block Watne.
Alle Askers byggfag klasser har benyttet utstillingen i undervisningen.
Dette året har mange flere har oppdaget og brukt de vakre anleggene våre, i kunstnerdalen og på Strandsitterhuset, som sitt fristed. De spennende samlingene med alle sine overraskelser er blitt flere til del blant annet ved «gå gjennom museums-dagene» i juni og september. Enkeltbesøk fra Oslo har økt betraktelig og tilbudet om omvisning i kunstnerhjemmene hver dag er flittig benyttet. Sagdag med sagkameratene er gjennomført med 82 besøkende. «Krigsvandringen» til Furubakken var også svært vellykket med stort oppmøte.
På Asker museum er det mye utearbeid; det er nedlagt en enestående innsats på alle plan alle steder; så hjemmekontor har ikke akkurat vært i fokus. Om ikke nasjonal dugnad, så lokal dugnad på Sem sag og høvleri hvor ny sti også er opparbeidet.
Hvalstad skole benyttet Asker museum som skole for 7. trinn i fem uker før sommeren. Det var en stor suksess! Elevene nød å være her, satte pris på å få små smakebiter av historie hver dag, og vi som jobbet følte vi var til nytte.
Det er gjort omfattende registrerings- og konserveringsarbeid blant annet med gjennomgang av hele bunadssamlingen til Tilla. Dette arbeidet har også resultert i en flott artikkel i bladet Bunad.
Arbeidet med registrering av gjenstandene i Zapffes arbeidsrom er i godt gjenge.
Vi har hatt to utstillinger på torget i Asker:
Om istrafikken med installasjon av isskjærere og
Vår i luften. Glimt fra Askers historie.
5.
Ellers nytt av året er at Gabor Molnar har etablert seg med sølv og lær verkstedsutsalg i kjelleren på Ut i solen stua,
museet er sertifisert som Miljøfyrtårn,
fått tak til amfiet i barokkhagen støttet av Sparebankstiftelsen med kr.435 000,-,
og på Otto Valstads fødselsdag 11.12. fikk vi beskjed om at vi fikk støtte fra Stiftelsen UNI til bedre brannsikring av Valstads kunstnerhjem. INERGEN-anlegg skal installeres.

Gjennom planteregistreringen blant annet, blir vi stadig oppmerksom det kulturhistoriske skaperverket vi forvalter – Tilla og Otto Valstads kunstnerhjem og kunstnerhage er unikt. Med støtte fra og i samarbeid med Asker museums venner er vi i startgropen med boken «Et kunstnerhjem med en kunstners hage» som ventes utgitt høsten 2022.
Asker museum arbeider for å bli et museum som dekker hele Askers historie. Vi er i gang som dere skjønner, men vi har mye å lære og det er moro å gjøre seg kjent med de 16 museale samlingene som fins i Hurum og Røyken.
Det passer godt å avslutte med Tilla Valstads ord:
«Juletravelheten er det morsomste jeg vet. Da lever jeg i barndommens glade dager, og så vil jeg til slutt ønske deg en god, en hyggelig jul.»

Fredrikke. 15. desember 2020

Museum24:Portal - 2024.03.19