Høydepunkter
Kommunikasjonsavdelingen er ansvarlig for både betalt og ubetalt eksternkommunikasjon, internkommunikasjon, reiselivsutvikling, utstillings-design og produksjon av film, podkast og øvrig digitalt innhold. Avdelingen deltar i en lang rekke innsatser ute i MiAs mange avdelinger.
Mye av fokuset for avdelingen, er å treffe et både større og yngre publikum. Visuell, mobiltilpasset kommunikasjon gjennom egne digitale flater, samt tung satsing på sosiale medier er hovedvirkemiddel i dette arbeidet.
I tillegg kjørte avdelingen en vellykket annonsekampanje i Amedias digitale lokalaviser, segmentert på geografi og demografi, fokusert rundt de store feriene gjennom året.
Samarbeidet med andre museer om et felles årskort ble utvidet til å inkludere Vestfoldmuseene og Oslo museum, i tillegg til Østfoldmuseene og MiA. Det ble også inngått avtale med Buskerudmuseet, som blir med i fellesskapet fra 2024. I forbindelse med samarbeidet ble det også utformet felles annonsemateriell for å skape synergi mellom museenes innsatser.
Videoprodusentstillingen bidro til et solid kvalitetsløft på MiAs eksternkommunikasjon, og effektmålingene viser svært positive tall. Produsenten har også bidratt vesentlig i forskningsprosjektet FLYT.
Ressursmessig har avdelingen vært preget av at ny digital markedsfører startet opp i mai, samt at kommunikasjonsdirektør også fungerte som leder for Museumstjenesten deler av året