Hopp til hovedinnhold

Kommunikasjonsavdelingen i 2023


3,5 årsverk

64 820 Facebookfølgere

26 097 Instagramfølgere

467 156 nettbesøk

3 830 000 til drift

Høydepunkter

Kommunikasjonsavdelingen er ansvarlig for både betalt og ubetalt eksternkommunikasjon, internkommunikasjon, reiselivsutvikling, utstillings-design og produksjon av film, podkast og øvrig digitalt innhold. Avdelingen deltar i en lang rekke innsatser ute i MiAs mange avdelinger.

Mye av fokuset for avdelingen, er å treffe et både større og yngre publikum. Visuell, mobiltilpasset kommunikasjon gjennom egne digitale flater, samt tung satsing på sosiale medier er hovedvirkemiddel i dette arbeidet.

I tillegg kjørte avdelingen en vellykket annonsekampanje i Amedias digitale lokalaviser, segmentert på geografi og demografi, fokusert rundt de store feriene gjennom året.
Samarbeidet med andre museer om et felles årskort ble utvidet til å inkludere Vestfoldmuseene og Oslo museum, i tillegg til Østfoldmuseene og MiA. Det ble også inngått avtale med Buskerudmuseet, som blir med i fellesskapet fra 2024. I forbindelse med samarbeidet ble det også utformet felles annonsemateriell for å skape synergi mellom museenes innsatser.

Videoprodusentstillingen bidro til et solid kvalitetsløft på MiAs eksternkommunikasjon, og effektmålingene viser svært positive tall. Produsenten har også bidratt vesentlig i forskningsprosjektet FLYT.

Ressursmessig har avdelingen vært preget av at ny digital markedsfører startet opp i mai, samt at kommunikasjonsdirektør også fungerte som leder for Museumstjenesten deler av året

MiA (sentralt) i sosiale medier

Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 1