Fetsund lenser i 2023

48 160 besøkende

16 490 000 kr til drift

Obs! Tallene gjelder for både Besøkssenter våtmark og Fetsund lenser

Fetsund lenser står i en spennende posisjon mellom materielle og immaterielle kulturminner. Dette er en viktig og krevende posisjon som preger både vårt interne arbeid, og vår formidling og samlingsforvaltning.

Bygningsvernplanen for Fetsund lenser sine 24 bygg og unike anlegg i vann, vil gi oss et viktig verktøy i arbeidene med restaurering og vedlikehold, samt et redskap til vårt fokus på tradisjonshåndverk. Sosiokulturelle faktorer og historien for- og i samfunnet rundt lensene, gjør at Sootbrakka (arbeiderboligen oppført 1861) og Bestyrerboligen er første bygg i porteføljen.

Året var preget av utfordringer knyttet til tørkeperioden og flom i juni og ekstremværet «Hans» i august. En godt revidert og gjennomarbeidet flomberedskapsplan, lokal samhandling og gode rutiner ved museet og Besøkssenter våtmark Nordre Øyeren, gjorde imidlertid at flomsituasjonene ble sikkert og trygt håndtert og ikke ledet til tap av uvurderlige kulturminner. Likevel medførte situasjonene at det generelle vedlikeholdsarbeidet ble redusert og at enkelte arrangementer måtte avlyses.

Fetsund lenser arbeidet med konseptutvikling av prosjektet Nordre Øyeren – Mulighetenes arena til et nasjonalt fløtingsmuseum og kompetansesenter våtmark, som vil være ledende i Norge når det gjelder museal utvikling, klimamål og bærekraft, samt industriell historiefortelling og grenseoppdragelsen mellom kultur og natur. Dette er et forskningsbasert arbeid, og utføres trinnvis sammen med enkeltutstillinger, samlingsarbeid, sosiokulturelle analyser og arbeid med nye perspektiv på samling og arkivmateriale.

Museum24:Portal - 2024.05.06