Høydepunkter
På tross av at dette var den første sesongen museet ikke hadde sommeråpent, ble besøket høyere enn normalt. Dette skyldes primært en ekstra runde med DKS, flere gruppebestillinger i Trandumskogen og godt besøk på vikingaktivitetene ved Raknehaugen. Totalt var besøket 2 824 personer, hvorav 1 812 skoleelever. Vikingaktivitetene på Raknehaugen, som var en del av prosjektet Kampen om Raumariki, var populære og hadde den beste søndagen 72 besøkende.
Ila. våren og høsten hadde museet en økning i bestilte omvisninger i Trandumskogen av grupper og skoleklasser som ikke kommer fra Ullensaker. Det er også inngått flere nye samarbeid lokalt, bl.a. med vikinglaget Ullr ifb. med Kampen om Raumariki og med Ullensaker Kulturskole ifb. med PILA.
I mars presenterte Ullensaker kommune og Ullensaker museum et konseptforslag for nytt museum på Kulturtinget i Ullensaker. Forslaget var blant annet basert på spørreundersøkelsen fra 2021. Forslaget har vært ute på høring hos lag, foreninger, råd og enkeltpersoner, og det har kommet inn en rekke gode innspill.
Museet har satset på formidling i digitale flater. Det ble produsert ulike historiske artikler for nettsidene, og fotografier fra MiAs fotosamling med tilknytning til Ullensaker er ordnet etter og deles ukentlig utover våren 2023.
Gjennom hele året har museet deltatt i arbeidsgruppa for MiAs satsning Meråpent museum, og ved Ullensaker museum er det utviklet en pilot for dette prosjektet. Piloten fikk prosjektstøtte fra Kulturtanken og Ullensaker kommune, og campingvogna PILA – mobilt museum ble innkjøpt som en del av prosjektet. Planen for campingvogna er å oppsøke publikum ulike steder i Ullensaker med pop-up-utstillinger, aktiviteter og drive medvirkningsarbeid opp mot prosessen med nytt museum. Meråpent-prosjektet og satsningen på campingvogna PILA har medført flere oppslag i lokalavisene, og ble også presentert på Møre og Romsdals fylkeskommunes ABM-konferanse i oktober.