Lørenskog bygdemuseum i 2022

Tilskudd og gaver: 2 119 000 kr
Prosjektinntekter: 118 000 kr

Høydepunkter

Museets DKS-opplegg gjenoppsto i år med ny tittel, Fra jord til bord, og nye poster tilpasset skolens læreplanmål. Frivilligheten stilte igjen sterkt, og bidro til at 565 elever fikk delta i forskjellige aktiviteter som formidlet matens reise fra den sås til den serveres.

Den tradisjonelle St. Hans-festen ble arrangert igjen i samarbeid med Lørenskog husflidslag. Over 500 gjester koste seg i finværet med leker, trylleshow, klovn, god mat og drikke, og levende musikk.

Vi ønsket i samarbeid med Lørenskog hus å teste muligheten for å legge noen av deres arrangementer til museet. Ansattes dag ble derfor arrangert på museet som et prøveprosjekt med aktiviteter og konsert. Det ble en stor suksess, med ca. 1 000 svært fornøyde deltakere fordelt på to gjennomkjøringer.

Skolehagen har blitt museets mest populære tilbud. Det ligger utrolig mye arbeid bak både planlegging og gjennomføring, og det er da svært inspirerende at det også vekker interesse utenfor skolene. Delegasjoner fra andre kommuner i både Norge og Tyskland, ideelle organisasjoner, frivillighet og forskning har møtt opp for inspirasjon og erfaringslæring.

• 1/1

Årets høsttakkefest ble større enn noen gang, og veldig godt mottatt blant publikum. Sammen med frivillighet og samarbeidspartnere, bl.a. fra den nyetablerte parsellhagen, kunne museet tilby markens grøde, egg, forskjellige flate brød, honning, ost, kunsthåndverk, global matkultur og lokalhistorie i skjønn forening for mer enn 600 besøkende.

Mer om Lørenskog bygdemuseum

Museum24:Portal - 2024.09.04