Hopp til hovedinnhold

Lommedalsbanen i 2022

7 978 besøkende

13 besøksdager

0,2 årsverk (betjenes i hovedsak av stiftelsen Lommedalsbanen)

971 000 kr til drift

Billettinntekter: 390 000 kr
Tilskudd og gaver: 552 000 kr
Prosjektinntekter: 29 000 kr

Høydepunkter

Lommedalsbanen kom endelig i gang igjen med togkjøringen etter to år med pandemi. Året ble et godt år, med nesten 8 000 besøkende. Det er tilnærmet samme besøkstall som i 2019 og det med seks færre åpningsdager.

I august ble frivillighetsåret markert ved at alle barn fikk gratis togtur med nyoppusset damplokomotiv. 254 barn besøkte Lommedalsbanen denne dagen sammen med foreldre eller besteforeldre.

I sommerferien hadde Lommedalsbanen besøk av en stor gruppe tyske jernbaneentusiaster, fortrinnsvis dampentusiaster, men også gamle tyske diesellokomotiver var et hett tema. Lommedalsbanen er i besittelse av sju lokomotiver som sto igjen i Norge etter andre verdenskrig.

Også i 2022 har det vært et nært samarbeid med andre museumsjernbaner som Tertitten, Skatval Krigshistoriske museum i Trøndelag, Museiföreningen Munkedals Jernväg i Sverige og Frankfurter Feldbahnmuseum i Tyskland. Diesellokomotivet Langstein ble tilbakeført til Skatval krigshistoriske museum som resultat av samarbeidet.

Skiforeningens sommeraktivitet Kjentmannspost, som ble satt opp ved Gundershogget stasjon våren 2020, og som skal stå til sommeren 2023, har vært godt besøkt gjennom hele sommersesongen. Kjentmannsposten gir god reklame for Lommedalsbanen.

2 250 personer deltok på julekjøringen, i all hovedsak barnefamilier. Det ble solgt 70 liter vaffelrøre, 600 pølser og mange liter kaffe, gløgg, varm saft og brus. Budstikka hadde en større artikkel om juletogkjøringen med både videosnutter og et 20-talls bilder, som bidro til det gode besøket. Venneforeningen hadde pakket 1 040 godteposer til barna.

Mer om Lommedalsbanen

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 1