Hopp til hovedinnhold

Kommunikasjonsavdelingen i 2022

4,2 årsverk

59 525 Facebookfølgere

24 087 Instagramfølgere

456 995 nettbesøk

4 289 000 til drift

Salg av varer og tjenester: 46 000 kr
Billettinntekter: 46 000 kr
Tilskudd og gaver: 3 913 000 kr
Prosjektinntekter: 284 000

Høydepunkter

Kommunikasjonsavdelingen har ansvar for både betalt og ubetalt eksternkommunikasjon, internkommunikasjon, reiselivsutvikling, utstillingsdesign og produksjon av film, podkast og øvrig digitalt innhold.

Stillingen som videoprodusent er utvidet til en 80% stilling, og både kvalitet og kvantitet har fått et kraftig løft i året som gikk.

Mye av fokuset for avdelingen, er å treffe både fler og yngre publikum. Visuell, mobiltilpasset kommunikasjon gjennom egne digitale flater, samt tung satsing på sosiale medier er hovedvirkemiddel i dette arbeidet. I tillegg har kommunikasjonsavdelingen forestått en sesongkampanje i Schibsteds digitale aviser, segmentert på geografisk område og demografi.

Samarbeidet med Østfoldmuseene er videreutviklet rundt sommerkampanje rettet mot barnefamilier, og en utvidet dialog om årskortsamarbeid med flere museer er også igangsatt som følge av dette samarbeidet.

Ifb. med Skeivt kulturår, har avdelingen vært involvert i en rekke formidlingsaktiviteter på MiAs arenaer. Utviklingen og distribusjon av podkaster er godt i gang og har fått mye oppmerksomhet. Det samme kan sies om lanseringen av MiAs nettbutikk, som avdelingen har hatt en sentral rolle i arbeidet med.

En stor del av året 2022 var for kommunikasjonsavdelingen preget av at kommunikasjonsdirektør gikk inn i rollen som konstituert direktør for MiA og markedsansvarlig tok i samme periode rollen som fungerende kommunikasjonsdirektør.

MiA (sentralt) i sosiale medier

Museum24:Portal - 2024.09.30
Grunnstilsett-versjon: 1