Fetsund lenser i 2022

Prosjektinntekter: 1 668 000 kr

Obs! Tallene gjelder for både Besøkssenter våtmark og Fetsund lenser

Høydepunkter

Året har vært preget av stor utskifting av ansatte og ny avdelingsdirektør. Det har derfor blitt jobbet en del med organisasjonsutvikling og ansvarsavklaringer for hele klyngen Teknisk-industrielle kulturminner. Alle ansatte har bidratt inn i prosessen, som også har vært brukt til å posisjonere museet som en samhandlende aktør lokalt og for regionen.

Mangfoldsprosjektet ved Fetsund lenser er et forsknings- og formidlingsprosjekt der museet tar lokalbefolkningen med i dokumentasjonsarbeidet. Det ble avholdt kurs om innsamling av muntlig historie for frivillige, og det er satt i gang innsamling og undersøkelser av arkivmateriale. Prosjektet skal tegne et utvidet bilde av industrihistorien ved Fetsund lenser som tidligere har hatt et maskulint fokus. Å dokumentere og formidle kvinners liv og hverdag er viktig for å kunne si noe om datidens sosialhistorie og klasseforskjeller, men også for å bevare og formidle den immaterielle kulturarven.

Museet var åpent uten smitterestriksjoner hele året. En av årets nyheter var at publikum nå kan overnatte i to av våre historiske hvilebrakker i fløtingsanlegget på elven. En unik opplevelse for våre gjester. Tilbudet ble en suksess med mange overnattinger og svært gode tilbakemeldinger fra samtlige gjester.

Vi jobber med et bærekraftfokus med særlig blikk på FNs bærekraftmål nr. 17, Samarbeid for målene. Samtidig er vi opptatt av bestillingen til museumssektoren som en arena for samhandling. Vi har derfor i utvikling av både meny, butikk og kafé satt søkelys på samarbeid med lokale leverandører og utvidet samhandling slik at flere deler av vårt museale arbeid blir relevant for- og tilgjengelig for samhandling med publikum og samfunnet rundt oss.

Restaureringsarbeidene i nordfløyen i Vinkelen fortsetter. Nordfløyen inneholder soveavdelingen for tilreisende sesongarbeidere. Målet er å lage en ny utstilling her når arbeidene er ferdige.

Mer om Fetsund lenser

Museum24:Portal - 2024.09.04