Asker museum
Det har vært 22 arrangementer, med isfestivalen, barnas museumsdag, 17. mai og høsttakkefesten som de største. Det er også arrangert to seminarer, bl.a. mangfoldsseminaret Østersjøen forener.

Utstillingen En tog- og bunadsreise. Drammenbanen 150 år markerte viktig drakt- og jernbanehistorie både i museets utstillingshall og i en godsvogn på museets parkeringsplass.

Alle elever på 4. trinn i Asker nord har deltatt på opplegget Arbeid og lek i bygda for 100 år siden, mens alle på 8. trinn i hele Asker har deltatt på de godt etablerte Kalkdagene. En Haugtussa-forestilling for ungdom ble vist på tre forestillinger.

Aurskog-Høland bygdetun
Det er gjennomført Den Kulturelle matpakka for barnehagebarn og Den Kulturelle skolesekken (DKS) for 4. trinn.

Større arrangementer som sesongåpning, viking-marked, barnas dag og motorhistorisk høstfest ble gjennomført.

Unni Skullerud Førrisdahl holdt foredrag om lokale bedehus på bygdetunet i sommer.

Avistegnernes hus

Museet huser DKS-tilbud for 10. trinn i Frogn med avistegner Egil Nyhus. I galleriet vises et bredt utvalg av illustrasjonskunst som trekker meget varierte kundegrupper.

2022 var et år med spesielt god mediedekning; bl.a. store featuresaker i Aftenposten og Dagsavisen, innslag på NRK Supernytt, NRK- og TV2 nyhetene, samt flere lokale avissaker.

For Skeivt kulturår ble det laget et undervisnings-opplegg for Drøbaks ungdomsskoler om verdier og kjønnsroller – og hvordan skape en helt ny superhelt for fremtidens generasjoner.

Besøkssenter våtmark Nordre Øyeren
Avdelingens naturveiledere har reist ut til skoler i Lillestrøm og Lørenskog kommune med to forskjellige opplegg: Ett opplegg hadde fokus på trekkfugler og et annet på bever. og 1 250 elever på 3. og 4. trinn fikk oppleve tilbudet.

Sees naturveiledning til skoler, naturveiledningsaktiviteter og arrangementer under ett nådde vi frem til 5 400 personer, som er det høyeste antallet på flere år.

Sammen med Oslo og Omland Friluftsråd ble det arrangert flerkulturell friluftfest ved besøkssenteret. 500 elever fra mottaks- og voksenopplæringen fra skolene i Viken fylke fikk mulighet til å bli kjent med lokal natur og ulike lokale friluftsorganisasjoner. Friluftsfesten ble åpnet av ordfører i Lillestrøm Jørgen Vik.

Over en ettårs periode har avdelingen samarbeidet med Nordby skole om et Fuglekasseprosjekt. 4.-6. trinn ble kjent med sin nærnatur ved å følge fuglene gjennom hele sesongen. De bygget fuglekasse, sjekket hvilke fuglearter som tok kassen i bruk og lærte hvordan de skulle rense og ta vare på kassene. Naturveilederne har i tillegg hatt aktiviteter på Nordby skole som knytter temaene rundt fuglekasser, fugletrekk og artskunnskap sammen.

Eidsvoll museum
DKS om livet i bygda før i tiden har blitt arrangert for 2. trinn på Bygdetunet av venneforeningen.

Jernverkshelga og Geologiens dag ble gjennomført som vanlig med vandringer og visning av tablået Jerntid. Lysthuset har holdt åpent 15 søndager i løpet av sesongen med aktivitet/foredrag.

Det har vært åpent museum med tilbud om omvisning på bygdetunet onsdag til søndag hele sommeren, samt at Kampen om Raumariki var hovedformidlingsopplegg, med utstilling og vikingaktiviteter.

Fetsund lenser
Det ble arrangert fløterdager, et populært arrangement hvor fløting og lensearbeid vises frem for publikum.

Det har blitt arrangert tre foredrag i Bestyrerboligen. Meteorolog Bente Wahl fortalte om Vær og klima – hånd i hånd, Thor Gotaas fortalte om På loffen Omlandstrykere og vagabonder langs norske landeveier og Ingar Kaldal fortalte om Skogens menn - minner og myter om hoggere og fløtere.

Fetsund lenser har sammen med Besøkssenter våtmark Nordre Øyeren, gjennomført et nytt og revidert opplegg ifb. med DKS til alle 7. trinn i Lillestrøm kommune, som utgjør ca. 1 100 elever.

Innenfor Mangfoldsprosjektet har museet hatt åpne møter med venneforening og lokalsamfunn om kvinnehistorie og fløtingskultur i et samfunnsperspektiv, og gitt bl.a. kurs i muntlig historie i regi av Memoar. Vi har også initiert samarbeid med lokale leverandører av mat og drikke til våre arenaer motivert av avdelingens arbeid med FNs bærekraftsmål.

Follo museum
Mysteriesekk ble et populært publikumstilbud. Ryggsekker med kodelåser og utfordringer knyttet til historiske mysterier, ledet gamle som unge rundt på friluftsmuseet i jakt på løsningen på gåten.

Skeivt kulturår ble markert med utstillingen Med rett til å elske i den gamle skysstasjonen «Korsegården». Utstillingen var myntet på de mindre barna og ble godt besøkt av barnehager fra hele Follo.

Gamle Hvam museum

Skoleuka er museets største og viktigste formidlingsopplegg for barn. Om lag 600 elever besøkte museet over åtte dager i mai og juni, og deltok i arbeidsoppgaver som var vanlige på gårdene i gamle dager.

Hver onsdag i sommersesongen formidlet museets ansatte et utvalgt tema. Temaene var bl.a. kniplinger, husmannsplassen Hvamshaugen, spinning på håndtein og melkestell.

I høstferien kunne store og små være med på å plukke poteter på gamlemåten. Gammeltraktorens venner stilte med traktor og opptaker. Barna fikk smake potetlefser og snekre fuglekasser.

Grinimuseet
Mer enn 9 000 skoleelever besøkte Grinimuseet og deltok i det pedagogiske undervisningsopplegget Når demokratiet ikke betyr noe – Grini fangeleir 1941 – 1945.

Det er inngått og videreført samarbeidsavtaler med flere organisasjoner og reiseoperatører, bl.a. DKS Oslo, DKS Bærum, Aktive Fredsreiser, Hvite Busser og Fred. Olsen. Dette er et viktig grunnlag for det videre formidlingsarbeidet og økt besøk på museet.

Flere arrangementer ble i løpet av 2022 gjennomført med stor suksess, bl.a. en fortellerfestival med fokus på kvinners innsats under krigen. Dette var et populært tema som skal videreføres til neste år.

Hurdal museum Hulderhaugen
Informasjon om museet og historielagets arbeid formidles digitalt via Facebook og StyreWeb.

Det arrangeres åpne kveldsmøter på Hulderhaugen, med kåserier rettet mot forskjellige deler av historielagets samlinger, og det er planlagt å åpne både gammeldags skolestue og snekkerverksted på museets område i 2023.

Linderud gård
Det historiske hage- og parkanlegget er åpent med mange aktiviteter, og det har vært omvisninger i herregårdsbygningen i sommersesongen.

Markedsdagene vår, høst og før jul var alle godt besøkt.

Det har vært satset på formidling i nærmiljøhagen som naturmøteplass og læringsarena for skolene i nærmiljøet.

Linderud gård har vært en av pilotene for lansering av VirtueltMuseum, for digitale og interaktive opplevelser med mål om å nå et bredere publikum gjennom nyskapende formidling.

Skilt med historiske bilder og informasjon er satt opp i det historiske parkanlegget.

Halloween, et av museets mest populære arrangement, ble gjennomført med 1 600 barn og unge.

Lommedalsbanen

Både høst- og julekjøringen på Lommedalsbanen ble igjen gjennomført etter to år med pandemi. På julekjøringen deltok 2 250 personer, i all hovedsak barnefamilier.

Arbeidet med å oppgradere utstillingen i museumsrommet ble påbegynt og planlegges gjennomført i 2023.

Lørenskog bygdemuseum
Museet kunne endelig ta imot elever fysisk gjennom DKS igjen. Årets opplegg fikk ny tittel og nye poster, og 565 engasjerte elever fra 6. trinn deltok i løpet av fire dager.

Skolehagen har blitt et svært populært tilbud for kommunens elever. I år deltok ca. 1 700 elever på forskjellige aktiviteter. I tillegg kom flere delegasjoner fra inn- og utland for å lære om tilbudet.

Nes samlinger
Det har vært tilbud om daglige omvisninger i museenes åpningstid både på Stein og Funnefoss i sesong, i tillegg til noen lukkede omvisninger for privatpersoner og lag/foreninger.

DKS er gjennomført både på Stein skole og Funnefoss industriarbeidermuseum.

Stedsansvarlig har holdt foredrag om Nes samlinger for Årnes Rotary klubb, Raumnes historielag og på Huser gård.

Museet har vært med på markering av 1 000-årsjubileet av Olav den Hellige og i den forbindelse hatt vikingskole både på Stein og Funnefoss. I tillegg har vi hatt en volve på Funnefoss hver lørdag, samt en viking som har lært barna om runer på Stein.

Oslofjordmuseet
Museet har gjort avtale med Asker DKS om fast opplegg knyttet til utstillingen Fjordfortellinger, for kommunens 8. klassinger. Konseptet er basert på elevenes egne opplevelser fra fjorden.

Det er gjennomført 29 arrangementer rettet mot ulike målgrupper ifb. med årets to nye utstillinger. Det ble testet et nytt format for en arrangementsrekke for barn. Arrangementsformatene skal følges opp i 2023.

Roald Amundsens hjem
Foredragsserien Bakgårdsforedrag hos Svartskog Kolonial ble holdt for å etablere et lokalt engasjement og tilknytning til Roald Amundsens hjem.

Foredragsserie til en yngre, tur og ekspedisjons-interessert brukergruppe, skapte stor interesse hos et nytt publikum. Roald Amundsens hjem er nå involvert i formidling av flere moderne ekspedisjoner.

Skedsmo bygdemuseum
Sammen med frivilligheten og Lillestrøm kommune har museet gjennomført hele tre DKS-opplegg og opplegget Viking gikk fra å være et tilbud for kun gamle Skedsmo kommunes elever, til å bli et tilbud for alle 6. klassinger i hele nye Lillestrøm kommune.

Museet gjentok fjorårets Fra viking til pilegrim, et formidlingsopplegg tilrettelagt for fremmedspråklige og barnefamilier. Dette er en vandring langs pilegrimsleden med vandreopplevelser på veien. Foreningen Husebyspelene gjennomførte vikingskole og teaterskole i sommerferien, vikingspel i september, historisk Halloweenteater i oktober og juleforestilling i desember.

Museet har fortsatt sitt samarbeid med Husebyjordet omsorgsboliger rundt formidlingsopplegget Møte med minner, noe som også aktivitetssentre rundt omkring i Lillestrøm kommune får nyte godt av.

Til jul organiserte museet Jul på prestegården anno 1880-tallet for fremmedspråklige og eldre.

Tertitten, Urskog-Hølandsbanen
Teaterforestillingen Skinner til Frihet ble satt opp i samarbeid med Romeriksspillene. Seks utsolgte forestillinger ble resultatet.

Det ble tilbudt kjøring hver søndag fra 3. juli — 11. september.

Tertitten feiret all slags kjærlighet med Skeivt tog og to-for-en tilbud 3. juli.

Forestillingen Togrøveri ble satt opp i samarbeid med Sørum Western Raiders.

I samarbeid med Lillestrømbibliotekene ble Magiske Tertitten – en dag i Harry Potters ånd arrangert.

Veterantog og veteranbuss ble satt opp til Motorhistorisk høstfest ved Aurskog-Høland bygdetun.

Julekjøring ble gjennomført med utsolgte togavganger.

Medlemsblader fra Tertittens venneforening digitaliseres og legges ut fortløpende på museets nettside.

Tre filmer ble produsert og publisert på MiAs Youtube.

Togvognene ble 360-fotografert og publisert på DigitaltMuseum, ifb. med satsingen VirtueltMuseum.

Ullensaker museum
I 2022 hadde museet DKS-opplegg i Trandumskogen for 9. og 10. trinn, med totalt 1 024 elever. Det var også DKS-opplegg på Raknehaugen for 3. trinn. Utenom DKS hadde museet tre åpne og 14 lukkede omvisninger i Trandumskogen.

Ullensaker museum deltok på Lokal kulturuke, Dansevandring på Trandum, Operasjon Freshman-jubileum, Barnas Kulturdag og hadde vikingaktiviteter på Raknehaugen seks søndager i løpet av sommeren som en del av Kampen om Raumariki.

Akershus bygningsvernsenter
Bygningsvernsenteret utfører befaringer, gir rådgivning og har oppfølging av huseiere. Det holdes kurs for håndverkere og huseiere. Det er etablert et håndverkernettverk med 78 medlemmer.

Avdelingen har bidratt med instruktører og foredrag til flere andre bygningsvernsentre og institusjoner i Norge.

Bygningsvernsenteret skriver fast i Fortidsminne-foreningens blad Fremtid for Fortiden, og bidrar aktivt til artikler i aviser og på nettet.

Museumstjenesten
Prosjektet Fotomania, som fokuserer på å formidle MiAs fotosamling til et ungt publikum, er ferdigstilt.

Museumstjenesten har bidratt i utstillingsutvikling på Oslofjordmuseet og ved Bodinsmia på Eidsvoll bygdetun.

I samarbeid med kommunikasjonsavdelingen ble det produsert en video om butikkarkiver ifb. med prosjektet Butikker forteller historie.

Tradisjonshåndverk
Avdelingen er en del av pilotprosjektet Ungt tradisjonshåndverk sammen med Norsk håndverksinstitutt for å styrke rekrutteringen til tradisjonelle håndverksfag. Dette gjøres ved å tilby unge fra 18 til 25 år en stilling som museumshåndverker i seks måneder.

Opplæringskontoret og Norsk håndverksinstitutt har initiert et pilotprosjekt som har som mål å etablere retningslinjer og anbefalinger for hvordan man kan få mer tradisjonshåndverk inn i museumsbutikkene.

Sosiale medier er en viktig formidlingsform for opplæringskontoret, og det jobbes aktivt med synlighet i disse kanalene.

Museum24:Portal - 2024.09.04