Hopp til hovedinnhold

Lommedalsbanen i 2021

0 besøkende​

0 besøksdager

0,2 årsverk

(betjenes i hovedsak av stiftelsen Lommedalsbanen)

507 000 kr i tilskudd og gaver

Høydepunkter

Det ble arrangert flere dugnader og vedlikeholdsarbeid, til tross for koronapandemien. Bolter i skinneskjøtene ble skiftet ut og det ble kjørt ut pukkstein langs med sporet. Steinen ble pakket innunder sviller og skinner. Vogner og lokomotiver ble vedlikeholdt og malt, og flere bygninger har blitt beiset. I den 20 meter lange fjellskjæringen før Smutterud stasjon ble det rensket opp i stein som kunne rase ned på sporet. I tillegg ble det gravet en grøft på innersiden av sporet som skal fange opp eventuelle ny steinsprang.

Lommedalsbanens nære samarbeid med andre museumsjernbaner som Tertitten, Skatval Krigshistoriske museum i Trøndelag, Museiföreningen Munkedals Jernväg i Sverige og Frankfurter feldbahnmuseum i Tyskland, har vært ekstra viktig i et år uten arangementer på grunn av smittevernsrestriksjoner og koronapandemien.

Skiforeningen sin sommeraktivitet «kjentmannspost» fikk en post ved Lommedals-banen. Posten har hvert besøkt kontinuerlig gjennom hele sommersesongen. I håndboka til Skiforeningen får Lommedalsbanen en omtale på fire sider med flere bilder. Dette er god reklame for museet og posten skal stå der ut 2023.

Budstikka sitt julemagasin hadde i forkant av den planlagte juletogkjøringen en større artikkel om arrangementet. Julemagasinet ble distribuerte til alle abonnenter og lagt ut på kjøpesentrene i Bærum. Dessverre måtte julekjøringen, som normalt har nærmere 2 000 betalende barn og voksne, avlyses to dager før arrangementet grunnet innføring av nye smitteverntiltak. Da var det allerede gjort innkjøp til kioskdrift og ferdigpakket 900 godteposer til barna.

Mer om Lommedalsbanen

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 1