Hopp til hovedinnhold

Kommunikasjonsavdelingen i 2021

4,2 årsverk

53 578 Facebookfølgere

21 064 Instagramfølgere

378 600 nettbesøk​

3 509 000 kr til drift

Salg av varer og tjenester: 7 000 kr
Billettinntekter: 10 000 kr
Tilskudd og gaver: 3 509 000 kr

Høydepunkter

Avdelingen har ansvar for betalt og ubetalt kommunikasjon, internt og eksternt. Grafisk design og utstillingsdesign er også fellestjenester underlagt avdelingen. En 80% stilling er dedikert reiselivsprosjektet Tømmerruta.

Produksjon av og kompetansen på film, ble videre styrket. Det ble ansatt en videoprodusent i 60% stilling. Avdelingen har også hatt to videoprodusenter engasjert: én trainee i tre måneder og én gjennom NAVs arbeidsrettet tiltak, som fortsetter ut februar 2022.

Det jobbes kontinuerlig med å nå nye og yngre målgrupper. I sommerkampanjen ble det laget tilpasset innhold til ulike, yngre målgrupper, som ble distribuert i en større kampanje i Amedias lokalaviser på nett, sosiale medier og Google ads.

Avdelingen holdt i samarbeidet med Østfoldmuseene om felles årskort og en digital versjon av Barnas museumsstafett. I stafetten kunne barn og familier spille seg rundt på flere av museene i sommersesongen, uavhengig av åpningstider. Målet var å skape et enda mer tilgjengelig museumstilbud på tvers. I 2022 ønsker MiA — Museene i Akershus og Østfoldmuseene å videreutvikle stafetten.

  • 1/1

Museumsbillett ble utviklet og lansert av KulturIT i 2021, og MiA tok i bruk den nye billettløsningen på nett. Kommunikasjonsavdelingen, sammen med administrasjonen, har holdt i prosjektet fra MiAs side.

Skeivt kulturår, VirtueltMuseum og Meråpent museum er noen av MiA-prosjektene som avdelingen var og vil være involvert i. Avdelingen leder også MiAs podkastsatsing. Første serie er produsert i samarbeid med Roald Amundsens hjem og lanseres i februar 2022. I løpet av 2022 vil det også lanseres en serie med historier fra flere av MiAs avdelinger.

Kommunikasjonsdirektør gikk i november inn som konstituert avdelingsdirektør for Fetsund Lenser og Besøkssenter Våtmark Nordre Øyeren. Markedsansvarlig fungerte i samme periode som stedfortreder for kommunikasjonsdirektør.

MiA (sentralt) i sosiale medier

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1