Hopp til hovedinnhold

Ullensaker museum i 2020

569 besøkende​

46 besøksdager

1,6 årsverk

2 272 000 kr i driftsinntekter

Salg av varer og tjenester: 24 000 kr
Billettinntekter: 20 000 kr
Leieinntekter: 24 000 kr
Tilskudd og gaver: 2 204 000 kr

Høydepunkter

Sesongstart og utstillingsåpning ble forskjøvet, og DKS-undervisning, gruppebestillinger og planlagte arrangementer har blitt avlyst, på grunn av koronapandemien. Likevel ble det både utstillingsåpning, sommeråpent museum og flere arrangementer med koronatilpasninger. Barnas museumsdag og Halloween ble gjennomført med gode smittevernstiltak, og da myndighetenes anbefalinger om munnbind kom i august arrangerte museet, i samarbeid med Ullensaker Husflidslag, Helsesøndag med kurs i søm av munnbind.

  • 1/1

Fokuset på digital formidling ble forsterket i 2020. Det ble blant annet laget et digitalt undervisningsopplegg om henrettelsene i Trandumskogen og to nettutstillinger: Kosthold gjennom hundre år og Da klokka klang. I tillegg har museet økt aktiviteten på sosiale medier og fått flere følgere på Instagram.

Ny temporær utstilling, Huldra fra Svarttjern – sagn og myter i Ullensaker, ble laget i samarbeid med Barnas Turlag. Utstillingen viser myter og overtro knyttet til natur og steder i Ullensaker.

Museet har fått inn to nye inntak til samlingen, begge relatert til Ullensakers militærhistorie. En militæruniform brukt på Gardermoen i 1938 – 40, og et kart fra 1901 som har vært brukt av en ridende ordonnans.

Det er vedtatt i kommunestyret at Ullensaker museum skal relokaliseres etter at leiekontrakten går ut i 2025, og sammen med kommunen har museet etablert en arbeidsgruppe som skal jobbe med konsept, tema og profil for det nye museet.

Mer om Ullensaker museum

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1