Hopp til hovedinnhold

Skedsmo bygdemuseum i 2020

3 137 besøkende​

63 besøksdager

0,5 årsverk

919 000 kr i driftsinntekter

Salg av varer og tjenester: 58 000 kr
Billettinntekter: 33 000 kr
Tilskudd og gaver: 828 000 kr

Høydepunkter

Hver søndag i sommerferien var dedikert til et tema tilknyttet en av bygningene på museet, eller en utstilling. Her har museet vist fram det store spennet i historien ved Huseby gård til publikum. Som en ekstra opplevelse har også maten i kafeen samsvart til temaet den enkelte søndagen, noe som har tilført en helhet. Dette er et tiltak som videreføres.

Vikingspelet Før Slaget ble etablert i 2018, i forbindelse med 1000-årsmarkeringen av Olav den Helliges møte med Raumerne i år 1022. Spelet skal gå i fem år og ta for seg årene før slaget. Museet tilrettelegger for prosjektet i samarbeid med Husebyspelene. I år ble prosjektet gjennomført som vandreteater med publikum i små kohorter, som ble ledet av verter. Dette ble svært godt mottatt. Publikum opplevde dette som en fin og ny måte å se gården på, i tillegg til å få en forestilling servert. Variasjon og unike stedsopplevelser er stikkord museet tar med i videre planer, i tillegg til ideen om vertskapet som både en trygghetsfaktor i en tid med pandemi, og som en tilrettelegger for opplevelser.

Pilegrimsvandring langsmed pilegrimsleden, som går ved Farseggen, ble arrangert for første gang. Det ble gjort sammen med Huseby gårds venner, Skedsmo historielag og Skedsmo kirke. Det planlegges allerede en videreføring av dette, som forsterking av vikingfokuset i jubileumsmarkeringen.

Halloween ble markert for tredje år på rad ved museet. Med bakgrunn i stedets historie ble det laget en spøkelsesvandring mellom de ulike byggene. Denne gangen med publikum i familiekohorter, og med maks antall besøkende per arrangerte runde. Dette er nok et samarbeid med barn og voksne i Husebyspelene.

Mer om Skedsmo bygdemuseum

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 1