Hopp til hovedinnhold

Kommunikasjonsavdelingen i 2020

3,4 årsverk

48 226 Facebookfølgere

16 560 Instagramfølgere

313 298 nettbesøk​

3 160 000 kr i tilskudd og gaver

Høydepunkter

Kommunikasjonsavdelingen i MiA utgjorde i 2020 3,4 årsverk, men 40% har i høy grad vært utlånt til Grinimuseet. Ansvarsområdet for avdelingen omfatter betalt og ubetalt kommunikasjon, internt og eksternt. Grafisk design og utstillingsdesign er også fellestjenester underlagt avdelingen. En 80% stilling er dedikert reiselivsprosjektet Tømmerruta, i samarbeid med Viken fylkeskommune.

Avdelingen har jobbet mye med å skape og formidle digitalt innhold for publikum, som i noen grad kunne kompensere for at museene stort sett var lukket grunnet koronapandemien. Det resulterte blant annet i en serie av nettutstillinger, som var svært populært blant publikum.

Det har i høyere grad blitt jobbet med informasjonsvirksomhet, snarere enn betalt markedsføring, på grunn av stengte museer. Det har også vært avsatt en betydelig andel av avdelingens ressurser til andre store prosjekter i MiA.

Innsatsen i sosiale medier gir fortsatt meget god effekt, i form av kraftig økning i antall følgere, og god rekruttering av nye og yngre målgrupper.

En intern Instagram-konkurranse ble igangsatt i regi av kommunikasjonsavdelingen, med henblikk på å øke antall følgere på alle avdelingers egne Instagramprofiler. Konkurransen avsluttes mars 2021, men allerede ved årsskiftet kunne samtlige avdelinger notere seg for pen økning.

Pressedekningen fortsetter å øke, noe som ikke minst skyldes arkitektkonkurranser for nytt besøks- og kompetansesenter på Fetsund, samt levende verksted ved Follo museum. Det genereres nye data for medieovervåkningen fra og med 2020, så tallene er dessverre ikke direkte sammenlignbare med tidligere år.

MiA (sentralt) i sosiale medier

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1