Høydepunkter
Kommunikasjonsavdelingen i MiA utgjorde i 2020 3,4 årsverk, men 40% har i høy grad vært utlånt til Grinimuseet. Ansvarsområdet for avdelingen omfatter betalt og ubetalt kommunikasjon, internt og eksternt. Grafisk design og utstillingsdesign er også fellestjenester underlagt avdelingen. En 80% stilling er dedikert reiselivsprosjektet Tømmerruta, i samarbeid med Viken fylkeskommune.
Avdelingen har jobbet mye med å skape og formidle digitalt innhold for publikum, som i noen grad kunne kompensere for at museene stort sett var lukket grunnet koronapandemien. Det resulterte blant annet i en serie av nettutstillinger, som var svært populært blant publikum.
Det har i høyere grad blitt jobbet med informasjonsvirksomhet, snarere enn betalt markedsføring, på grunn av stengte museer. Det har også vært avsatt en betydelig andel av avdelingens ressurser til andre store prosjekter i MiA.
Innsatsen i sosiale medier gir fortsatt meget god effekt, i form av kraftig økning i antall følgere, og god rekruttering av nye og yngre målgrupper.
En intern Instagram-konkurranse ble igangsatt i regi av kommunikasjonsavdelingen, med henblikk på å øke antall følgere på alle avdelingers egne Instagramprofiler. Konkurransen avsluttes mars 2021, men allerede ved årsskiftet kunne samtlige avdelinger notere seg for pen økning.
Pressedekningen fortsetter å øke, noe som ikke minst skyldes arkitektkonkurranser for nytt besøks- og kompetansesenter på Fetsund, samt levende verksted ved Follo museum. Det genereres nye data for medieovervåkningen fra og med 2020, så tallene er dessverre ikke direkte sammenlignbare med tidligere år.