Eidsvoll museum i 2020

Årets utstilling på Bygdetunet var Det sanselige 1700-tallet. Publikum tok flere sanser i bruk for å kjenne lukten av tidstypiske krydder og høre på musikk.

Bygdetunets venner gjennomførte DKS for 2. trinn, med smitteverntiltak. Geologiens dag i St. Pauls gruve ble også gjennomført i tett dialog med kommuneoverlegen i Eidsvoll. Denne dagen ble nytt skilt som viser gruvegangene avduket av MiA-direktør Cecilie Øien.

Nytt av året er arrangementet Tradisjonsmatdag på Bygdetunet. Her fikk besøkende smaksprøver og lærte mer om både fermentering av kjøtt og grønnsaker. På Markeds- og treskedagen ble det blant annet demonstrasjon av det gamle treskeverket.

Venneforeningene har også i år lagt ned et enormt arbeid, både med arrangementer, vedlikehold, sesongforberedelser og skolebesøk. Ikke minst har de sørget for at smittevernet har blitt godt ivaretatt. Carsten Ankers Lysthus utvidet sesongen, noe besøkende satte stor pris på i et ellers koronastengt samfunn. Serveringen foregikk utendørs for å unngå trengsel.

En slippcontainer fra 2. verdenskrig er gitt i gave til Eidsvoll forsvarsforening og er nå utstilt i Okkupasjonsmuseet. Foreningen har også tatt imot en stor boksamling relatert til 2. verdenskrig.

Tilstandsrapport for Setra, Klokkerenga og Klokkerengalåven på Bygdetunet ble utarbeidet. Gamlescena er ferdig restaurert. Det er igangsatt et stort opprydningsprosjekt på Oppsallåven som ledes av Museumstjenesten i MiA. Låvebruene restaureres av Bygdetunets venner.

Museum24:Portal - 2024.03.19