Lørenskog bygdemuseum i 2019

Tilskudd og gaver: 982 976 kr

Ombyggingen av fjøset i låven kom i gang på våren, og like før jul kunne man endelig se et ferdig resultat. I januar 2020 begynner innredningen av lokalet med undervisningskjøkken og utstillingsarealer. Lokalene åpnes sommeren 2020. Konseptet, Kjøkkenveien – matens reise fra jord til bord, skal formidle Lørenskogs historie så vel som prinsipper for bærekraftig matproduksjon og urbant landbruk. Dette blir den første temautstillingen i de nye lokalene.

Hver torsdag og én søndag i måneden er det åpen kafé og landhandel i våningshuset på Skårer gård. I samarbeid med økolaget har det blitt arrangert flere temakvelder gjennom året, med fokus på mat og bærekraftig livsstil.

Høsttakkefesten i september var årets største høydepunkt. I strålende høstsol inviterte museet til feiring av årets avling i skolehagen. Med hjemmelaget suppe over bålpanna, markedsboder og potettrykkverksted for barna, ble det et vellykket arrangement som vi gleder oss til å gjenta hver høst.

Foto: Lukasz Bielawski

Formidlingsopplegget Jul for begynnere er produsert av Museumsfabrikken i MiA. I år ble opplegget flyttet til finstua i våningshuset på Skårer gård. Her fikk publikum oppleve et juletre pyntet som på begynnelsen av 1900-tallet. Opplegget gir innblikk i hvordan den typiske norske julefeiringen foregår. To torsdager i desember inviterte museet til Førjul i finstua med julefortellinger og folkemusikk.

Ved hjelp av husflidslaget, hagelaget, økolaget og historielaget har de tradisjonelle arrangementene, kafeene og DKS hatt mange fornøyde gjester. Leikarringen Hunar holder åpen sportskafé på søndager ved de populære turmålene ved Vasshjulet i Losby og Skulerudstua.

Mer om Lørenskog bygdemuseum

Museum24:Portal - 2024.03.19