Hopp til hovedinnhold

Kommunikasjonsavdelingen i 2019

2,2 årsverk

42 257 Facebookfølgere

11 148 Instagramfølgere

270 888 nettbesøk​

3 009 149 kr i tilskudd og gaver

Høydepunkter

Kommunikasjonsavdelingen utgjør to årsverk, samt disponerer henholdsvis 40% og 20% personalressurser fra andre avdelinger, til grafisk design og videoproduksjon.

En av avdelingens viktigste oppgaver er å sikre rød tråd i all kommunikasjon i eide-, fortjente-, og kjøpte mediekanaler. Arbeidet med å sikre enhetlig profil utad, samt fokus på å øke publikumsinteressen blant yngre målgrupper, har bl.a. tatt form av ansiktsløfting av nettsider, internkursing i digital markedsføring, og mer bruk av video i ekstern kommunikasjon.

MiA har i løpet av 2019 fått langt flere følgere i sosiale medier, besøk på egne nettsider og abonnenter på nyhetsbrev. Snittalder på følgerne har også gått ned, hvilket er positivt med tanke på nyrekruttering av museumsgjester.

På pressefronten har det vært spesielt spennende med den enorme interessen rundt Bensinstasjonsboken. Dette var sterkt medvirkende til at MiAs positive pressedekning økte i 2019.

En ekstra spennende utfordring for avdelingen var å designe en Roald Amundsen-utstilling i Brussel, sammen med kollegaer på Follo museum.

Markedsføringskampanjen Ikke vær en dompap fungerte godt, og ble avsluttet med at kampanjemaskotten Dompapen foretok en rebusreise gjennom flere av MiAs avdelinger før jul. Kampanjen har vært et viktig element i arbeidet med å treffe nytt publikum.

  • 1/1

Det har vært svært lite negativ presse rundt MiA i lengre tid, noe som blant annet kan tilskrives alle avdelingers gode samspill med kommunikasjonsavdelingen. Saker som kan kreve en godt samstemt tilnærming til pressen, har vært godt forberedt og koordinert på tvers av organisasjonen.

MiA (sentralt) i sosiale medier

Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 1