Gamle Hvam museum i 2019

Årets viktigste hendelse for Gamle Hvam, var at arbeidet med istandsettelse av taket på Svalgangsbygningen kom i gang. I tillegg er det drenert rundt Svalgangsbygningen og Gulbygningen og det er gravd dreneringsgrøfter herfra og ut fra tunet. Disse store og viktige arbeidene er finansiert av museets eier, Akershus fylkeskommune (Viken fra 2020). Vedlikeholdsarbeidene har gjort at museumsåret ble annerledes: Den ordinære publikumssesongen var over allerede 1. august, og både Gamle-Hvamsdagen og Førjul utgikk. Dette påvirket naturligvis besøkstallet.

Den populære Skoleuka, som finner sted i mai-juni, undergikk i 2019 noen forandringer. Antall dager ble utvidet fra fire til seks og antall elever ble redusert noe per dag. Imidlertid økte totalkapasiteten, med det resultat at alle skoler som ønsket det, fikk plass. Det ble også gjort noen endringer i innholdet, slik at aktivitetene i enda større grad levde opp til intensjonen om å vise vanlige arbeidsoppgaver på en gård i gamle dager. Et stort antall frivillige fra Gamle Hvams venner bidro disse dagene.

Søndag 23. juni kunne 100 publikummere nyte Underholdningsvognas sangforestilling På en grønnmalt benk i haven i vakkert St. Hans-vær, og blant museets bugnende blomsterbed.

I høstferien kunne barn og foreldre/besteforeldre plukke poteter på gamlemåten. Hvam vgs. hadde ordnet med potetland, foreningen Gammeltraktorens venner stilte med traktor og kastehjulsopptager, og Gamle Hvams venner trådte til med øvrige frivillige.

Mer om Gamle Hvam museum

Museum24:Portal - 2024.04.15