Eidsvoll museum i 2019

Salg av varer og tjenester: 31 675 kr
Tilskudd og gaver: 994 944 kr

Årets utstilling på Bygdetunet var Romeriksbunaden – Damask og franske knuter.

SAFFA, samarbeidsorganet for folkemusikk og folkedans i Akershus, la sitt store arrangement til Bygdetundagen for andre året på rad.

DKS-opplegget for 2. trinn på Bygdetunet gjennomføres av Bygdetunets venner. Eidsvoll forsvarsforening har også hatt et betydelig antall elever på skolebesøk i Okkupasjonsmuseet i 2019.

Jernverkshelgen var som vanlig populær med 894 publikummere. Slaktedagen medførte også i år store protester, men denne gangen var både ansatte og frivillige ved museet forberedt. Politiet stilte opp med 12 politifolk på det meste. Pågangen på museet og de frivillige har vært mindre i etterkant enn etter fjorårets arrangement.

Venneforeningene har også i år lagt ned et enormt arbeid, både med arrangementer, vedlikehold, sesongforberedelser og skolebesøk. Blant annet er det ryddet større P-plass bak magasinbygningen, og fjernet trær og busker ovenfor Okkupasjonsmuseet. I Feiring er det søkt dispensasjon fra lov mot ferdsel med motorkjøretøy for å få transportert alt nødvendig utstyr fram til St. Pauls gruve.

Vedlikehold er det stadig behov for. Tilstandsrapport for Bodinsmia er laget i år. Setra og stabburet på Tømte er sikret og noen stokker skiftet ut. Resten av skigarden rundt setra er på plass, og det er gjort en del på Gammelscena. I Feiring er flere av ruinene satt i stand, og det har vært gjort mye sikringsarbeider i St. Pauls gruve.

Leder for Feiring Jernverks Venner deltok på  venneforeningssamlingen på Asker museum i oktober, hvor hun presenterte sin forening.

Museum24:Portal - 2024.04.15