Det finnes mange gode tradisjonshåndverkere der ute, og behovet for å overføre kunnskapen til nye generasjoner og sikre rekruttering og bevaring av den håndbårne kunnskapen er stor. Samtidig er det utfordrende å utvikle prosjekter som passer innenfor de rammene DKS setter for formidling. Det ønsker vi med dette prosjektet å gjøre noe med, og det er derfor DKS-lab nå finnes. DKS-lab har allerede eksistert noen år innen visuell kunst, les mer om DKS-lab visuell kunst her.
MiA-Museene i Akershus samarbeider med Kulturtanken og tilbyr DKS-LAB til tradisjonshåndverkere som ønsker å utvikle et DKS-tilbud. I løpet av 4 dager i august på Follo museum kan du nå få muligheten til å være en av fire tradisjonshåndverkere som får være med på et prosjektutviklingsverksted for å utvikle nettopp din idé til Den Kulturelle Skolesekken. Det vi også bli muligheter til å teste prosjektene på lokale skoler underveis.
- Deltakende håndverkere får honorar (kr 20 000 i 2024) og noe produksjonsutgifter etter nærmere avtale.
- Det er maks 4 plasser, deltakere vil bli valgt ut på bakgrunn av innsendte søknader med prosjektskisser.
Hvem og hva slags prosjekter ser vi etter?
Vi ønsker forslag fra et bredt spekter av tradisjonshåndverkere. Søkere må ha fag-/Svennebrev, eller være godkjent lærebedrift. Ønsket er å utvikle nye, spennende produksjoner som kan tilbys DKS i hele landet. Vi søker håndverkere som er interessert i å formidle eget formidlingspraksis for en ny målgruppe og på nye og gjerne eksperimentelle måter. Vi søker prosjekter som kan utvikles innenfor rammene av de arbeidsformer og formater som ligger i Den Kulturelle Skolesekken. Det kan inneholde elementer av workshop eller annen elevdeltakelse, men det er ikke et krav. Alle som søker må være villige til å reise på turne med prosjektet dersom søknad gjennom DKS-portalen blir antatt i et eller flere fylker/direktekommuner. Søknader høsten 2024 er for turnevirksomhet i skoleåret 2025/26. Prosjektet skal ikke ha vært i DKS-lab tidligere. Det er mulig å søke som duo.
Hva får deltakerne?
Deltakerne vil få hjelp til å utvikle prosjekter gjennom gruppediskusjoner med hverandre og med profesjonelle som har ulik DKS kompetanse. De får spisset ideer, valgt metoder, utviklet formidlingen, beskrevet prosjektene og kommer langt på vei mot en ferdig produksjon. Erfarne veiledere fra tradisjonshåndverk og formidling deltar som foredragsholdere og samtalepartnere. Prosjektene testes ut med elever i aktuell alder og testdagene evalueres sammen med veileder. Mange av prosjektene som har blitt utviklet på DKS-Lab, lever nå sitt eget liv som turne-produksjoner i Den Kulturelle Skolesekken i hele landet.
Den Kulturelle Skolesekken /DKS
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonell kunst og kultur i skolen. Gjennom ordningen får elevene mulighet til å oppleve, gjøre seg kjent med og utvikle forståelse for ulike kunst- og kulturuttrykk. Kulturtilbudet skal være av høy kvalitet, og vise hele bredden av de seks kulturuttrykkene: film, kulturarv, litteratur, musikk, scenekunst og visuell kunst. Én gang i året er Kulturtankens søknadsportal åpen for å melde inn produksjoner til Den Kulturelle Skolesekken. Dette deles med alle landets fylker. Søknadsfrist for DKS er alltid 1. oktober. Les mer om DKS her.
Søknaden til DKS-LAB skal inneholde
En samlet PDF (maks 5MB) med følgende:
- Kort presentasjon av håndverkspraksis og tidligere prosjekter• Prosjektskisse for utvikling på DKS-Lab med skisser/bilder/videolink
- Kort om hvordan prosjektet er relatert til din håndverkspraksis.
- Informasjon om eventuell formidlingserfaring, erfaring med pedagogisk arbeid eller annen DKS-relevant erfaring.
- Gjerne en kort video der du presenterer prosjektideen (maks 2 minutter)
- CV (i separat fil)
Søknadsfrist er 31. mai 2024.
Søknad sendes til:
Avdelingsdirektør