Trylleri og triks i middelalder og renessanse
Allerede i middelalderen opptrådte gjøglere med triks for å gjenskape undere fra bibelen, eks. forvandle vann til vin eller få vann til å renne ut av en stein.
Fra en kilde fra 1584 av Reginald Scot The Discovery of Witchcraft får vi høre om noen av triksene datidens gjøglere kunne utføre. Scot skrev sin bok for å avsløre triksene og dermed avise at hekseri og trolldomskunst eksisterte. Han avslørte at gjøglere som tilsynelatende kunne stikke kniver igjennom seg, brukte redskaper der knivsbladet forsvant inn i skaftet på kniven. Et annet triks han avslørte, var hvordan det var mulig å kappe hodet av en mann og sette det på plass igjen. Han avslørte også hvordan en mann som ble stukket med kniver på kryss og tvers innen i en kurv, etterpå kunne krabbe uskadd ut.
Det var forbundet med en viss risiko helt opp i 1700-tallet å befatte seg med tryllekunst. I Christian den Femtes Norske Lov står det: Befindes nogen Troldmand eller Troldquinde at have forføret Gud og sin hellige Daab og Christendom og hengivet seig til Diævelen, den bør levendes at kastes paa ilden og opbrænde». Så gjøglerne forsøkte nok å unngå å antyde at de hadde overnaturlige evner.
Begerspill
Begerspillet er et trylletriks, hvor terninger tilsynelatende forsvinner og dukker opp på magisk vis under omvendte begre. Tryllekunstneren ber publikum om å følge med på hvilket beger en terning blir lagt under, deretter flyttes begeret, men selv om alle har fulgt godt med, dukker terningen likevel opp under en av de andre begrene.
Trylletrikset er meget gammelt. Den romerske filosof og statsmann Seneca den yngre (4 f.Kr. – 65 e.Kr) skrev om begerspillet i 45 e.Kr. Begerspillet har dukket opp som tryllekunst igjennom århundrene. I 1800-tallet brukte karikaturtegnere begerspillet som et symbol på lureri i hendene på makthavere.
Betegnelser
Etymologisk kommer ordet trylle av det norrøne trylla «gjøre til troll», som henviste til at man brukte trolldom av en overnaturlig art. Etter hvert endres ordets betydning til også å bety at man lager en form for triksekunst, som lurer publikum. En tryllekunstner er en som kan kunsten å trikse/trylle.
Et av de eldste ordene for en tryllekunstner var opprinnelig ordet Taskenspiller. Dette refererer til at Tasche er en veske hvor tryllekunstneren oppbevarte sine tryllerekvisitter.
I 1700-tallet begynner man også å bruke ordet Mekanikus om tryllekunstnere, som fremviste kunster som var basert på fysikk, kjemi, mekanikk og automater. Sistnevnte automater var meget tidlige robotliknende mekaniske dukker.
Ordet Magiker har også vært anvendt om tryllekunstnere. Noen tryllekunstnere ønsket å lage mystiske og eksotiske forestillinger og benevnte seg selv som magikere. Magiker er opprinnelig betegnelsen på en trollmann med overnaturlige evner.
Illusjonist er et mer moderne uttrykk for en tryllekunster. Det kommer fra det latinske ordet illusio, som kan bety falsk virkelighet og blendverk. Illusjonisten skaper visuelt noe, som ikke stemmer med virkeligheten.
Penger, spillekort og tørkleder
En tryllekunst som alltid er fascinerende for publikum, er trikset hvor tryllekunstneren lar mynter forsvinne og deretter plukker dem ut av den tomme luften eller ut av publikums nese eller ører. Trikset er meget gammelt og krever fingerferdighet og mindre gjenstander som kan dukke opp og forsvinne igjen.
En annen tryllekunst som krever god fingerferdighet er korttriks. Et elsket korttrick er at en publikummer trekker et kort og så skal tryllekunstneren identifiserer kortet etter at det er blandet sammen med hele kortstokken.
Tørkleder er også tryllerekvisitter som mange tryllekunstnere bruker i sine forestillinger. Ved hjelp av tørkleder kan tryllekunstneren trylle frem diverse gjenstander og få dem til å forsvinne igjen. Tørkledene skaper med sine farger og flagrende bevegelser en flott dramatisk effekt i forestillingen. Tryllekunstneren kan også bruke fjærblomster, som er fargerike blomsterbuketter som er laget av fjær.
Tryllekunstnere og tryllekunster i 1700-tallet
Italieneren Pinetti (f. 1750-1806) var en av de mest berømte tryllekunstnere i Europa i 1700-tallet. Han hadde vært professor i fysikk i Roma før han startet en omreisende karriere som mekanikus. Han brukte tittelen hoffysiker og utga i 1784 boken Amusements physiques et diffèrentes expèriences divertissants, som beskrev underholdende eksperimenter. Han var kjent for at ha en flott scenedekor med silketepper og krystall-lysestaker og fremsto som en elegant adelsmann. Han opptrådte sammen med sin kone. De hadde utviklet et tankelesningsnummer, hvor hans kone med bind for øynene kunne si hvilken gjenstand Pinetti mottok fra publikum. De opptrådte også med en mekanisk dukke som kunne synge en hvilken som helst sang publikum ønsket. Pinettis kone opptrådte med et nummer hvor hun tryllet frem et levende dyr, dyret døde og hun vekket det til live igjen. Etter at mange av Pinettis triks var blitt avslørt i en bok i 1796, forsøkte han seg med ballongoppstigninger. Det gikk dårlig økonomisk, og han døde som en fattig mann rundt 1806.
Allerede i 1770 viste Carl Lerra en elektrifisermaskin i Trondheim. Den kunne helbrede en lang rekke sykdommer som kramper, smerter i lemmer, gikt, podagra og fallesyke (epilepsi). I tillegg solgte han optiske instrumenter. En annen mekanikus Jean Friedrich Albertz fra Berlin opptrådte i 1789 i Christiania som Equlibrist, mechanisk Kunstmester og Luftspringer, dvs. tryllekunstner og akrobat. I tillegg solgte han en lang rekke pomader (kremer) og såper med fantastisk virkning mot mange hud- og hårplager.
Rundt 1795 kom Piero Galliver til Trondheim, hvor han viste frem en mekanisk tredukke i legemsstørrelse. Han opptrådte også som tryllekunster med kort, egg, klokker, sitroner og epler. Han valgte å bosette seg i Trondheim, hvor han produserte legemidler, såper og pomader (kremer). Han drev også med fyrverkeri og luftballonger. I en kilde fra Bergen fra 1799 fortelles det at August Paulsen gjorde mekaniske kunststykker og fysiske eksperimenter med magnetisme, elektrisitet og lynavledere. Han gjorde også taskenspillkunster, som var ulike trylletriks. Paulsen hadde en kone som medvirket i forestillingen og som, ifølge en tilskuer, gjorde mesteparten av kunstene.
Automater
Gjennom 1600- og 1700-tallet kjenner vi til at adelige fikk fremstilt bevegelige dukker, kalt Automater, som forlystelse og leketøy. Med den industrielle revolusjonen ble det utviklet mange former for mekaniske bevegelige deler. Denne kunnskapen ble brukt av tryllekunstnere, såkalte mekanikuser til å lage bevegelige dukker.
En av de første automater i Norge var en mekanisk tredukke, som ble vist frem av Piero Galliver i 1795. I 1802 reiste han rundt med en mekanisk tredukke som skildres slik: Denne af Træ gjorde Figur forestiller en Dame udi Legems Størrelse, og bliver opptrækket som et Uhr. Den giør af seg selv mange synværdige Kunster. Bevægelser og Svingninger paa en Linie, saaledes som intet Menneske kan eftergjøre».
Mekanikus J. B. Balabrega var en annen artist som reiste rundt med automater i Norge. I 1840 opptrådte han med et stort kunstkabinett med bevegelige figurer. Disse opptrådte i tre akter. I 1841 opptrådte Møller og Schmidt i Fredrikshald med et kunstkabinett bestående av flere automater. Det fortelles at en linedans, som ble utført at små figurer, var så naturlig at man skulle tro den utførtes av levende vesener.
I 1880 kunne man i Christiania Tivoli se tryllekunstneren Charles Arbrè vise frem automaten Psycho. Denne automat kunne spille kort og den fantes i flere utgaver.
Etter hvert gikk man over til å konstruere musikkautomater. Det ble utviklet flere opptrekkautomater som spilte til dans. Rundt 1900 var det automatiserte pianoer som var så gode at de ble brukt på konserter.
Kvinnelige tryllekunstnere
Mange kvinnelige tryllekunstnere opptrådte sammen med sine menn. Vanligvis var det kun mannens navn som ble omtalt på plakaten og derfor vet vi ikke navnene på disse kvinnelige tryllekunstnerne.
Enkelte kvinner opptrådte som selvstendige tryllekunstnere. Fra København kom Madame Wahlstrom i 1805 og viste sine ferdigheter i Taffelkunster. En annen var Hoftryllekunstnerinde Sidonie Roman, som viste sine tryllekunster i Asker i 1884.
Svenske Pauline Schmidt benevnte seg Nordens största konstnärinna i magi. Hun var i Norge flere ganger på slutten av 1880-tallet. Hun opptrådte med kortkunster og pengefangst fra luften. Hun utførte også en illusjon basert på spiritisme i et åndekabinett.
Oversagde og svevende damer
Allerede i 1500-tallet opptrådte tryllekunstnere med tilsynelatende fatale tryllekunster, der tryllekunstnerens assistent ble stukket med kniver og overlevde eller fikk kappet av hodet og deretter fikk satt det på igjen.
En nåtidig utgave av disse numre er den oversagde damen. Tryllekunstnerens assistent blir plassert i en avlang kasse, der hode og føtter stikker ut i hver sin ende. Selv om tryllekunstneren kapper kassen over i to deler fortsetter assistenten med å bevege både føtter og hode.
Franskmannen Jean-Eugène Robert-Houdin (1805-1871) er kalt den moderne tryllekunst grunnlegger. Han perfeksjonerte et stort antall illusjonsnumre, deriblant et berømt nummer, hvor han fikk sin sønn til å sveve i luften. Nummeret kalles the Levitation illusion og ble først vist i Europa i 1832 av Ching Lau Lauro.
Tryllekunstnere og tryllekunster i 1800-tallet
I 1812 kom svensken Fredrik Strømberg til Trondheim. Han viste frem et kunstkabinett som han inndelte i tre akter. I første akt viste han magiske videnskaber, annen akt mekaniske, magnetiske, chymiske og physiske eksperimenter, i tredje akt 16 til 20 matematiske ekvilibrier. Publikum kunne dermed få med seg både magi, mekanikk, magnetisme, kjemi, fysikk og matematikk.
Det var ikke bare europeer som opptrådte som tryllekunstnere. I 1827 opptrådte inderen Mooty Madua på Drammen Theater med sitt Indianske Akademi, som var datidens språkbruk for en forestilling med en indisk kunstner. Han turnerte både i Danmark og Norge.
Italieneren Andreas von Olivo (Olivio) opptrådte i Norge fra 1840 til 1850. Han opptrådte sammen med sin kone Justina Marconi og deres datter Mathilda. Han annonserte at han skulle vise tryllerier, kjemiske og mekanisk magnetiske eksperimenter. Fra andre kilder vet vi om noen av hans numre, bla. at han tryllet viskelær ut av nesen til tilskuere, viste begerspilltriks, tryllet med lommetørklær og tryllet frem folk, som på magisk vis forsvant igjen. I hans forestillinger brukte han panoptisk trylleri, magnetiske klokker og en sort kule. Han kunne også koke kaffe uten eld og vann.
I 1840 opptrådte den nederlandske tryllekunstneren K.M. Heesbee i Fredrikshald og Drammen. Han fremførte i annonseteksten at han var Professor i Mechanik og Physik, første Hof-Kunstner hos H.M. Kongen af Nederlandene. I forestillingene viste han frem ca. 40 dresserte kanarifugler som kunne spille død og livne til igjen, henge etter føttene fra en line, sitte på pistolløp som ble avfyrt og spille kort. Heesbee var bevegelseshemmet og hadde et trebein.
En annen tryllekunstner som reiste rundt i Norge i 1850-årene var englenderen Joseph le Tort. Han brukte diverse trylleapparater, eks. en hengende glassklokke, som ringte på kommando. Han kunne lade en pistol med et nøkkelknippe og skyte det inn i en tom flaske, helle ut vin fra en tom flaske og trylle frem marsvin og duer. Han opptrådte også med det klassiske nummer Den svevende dame.
Tankelesing
Det har vært mange berømte tankelesernumre gjennom historien. Italieneren Pinetti (f. 1750-1806) og hans kone utviklet et tankelesningsnummer i 1700-tallet. I denne forestillingen kunne Pinettis kone med bind for øynene si hvilken gjenstand Pinetti mottok fra publikum.
Tankelesernumre er blitt utviklet siden da og tryllekunstnere som spesialiserer seg innenfor denne genre benevnes ofte som mentalister. De gir uttrykk for å ha intuitive evner og å kunne lese tanker. I USA oppnådde flere mentalister suksess med forestillinger på radio og Tv gjennom 1900-tallet.
I Norge er det særlig to tankelesere som har imponert publikum. Først var det Arnardo som med sin kone utførte nummeret i mange år. Dernest dansken Truxa som også opptrådte i norsk radio med tankelesning.
Tryllekunstnernes scener
I 1800-tallet var tryllekunst en populær markedsunderholdning. Her utførte tryllekunstnerne triks med tilskuerne tett innpå seg. I dag kaller man slike tricks for close-up effekter, hvor en del av forestillingen går ut på å forvirre publikum.
I sirkus sitter publikum på alle sider, bak og høyt oppe. Sirkusmanesjen er derfor ikke så godt egnet for tryllekunstnere, som ofte ønsker å skjule ting i forhold til publikum. Tryllekunstnere skal derfor være svært flinke for å gjøre suksess i sirkus. Et unntak er tryllekunstnerne i Cirkus Arnardo, der Arne Arnardo, Anita Wagner og Are Arnardo har tryllet med stor suksess.
Forestillinger innendørs med scener og baktepper er tryllekunstnernes foretrukne arena. På 1800-tallet opptrådte tryllekunstnere ofte på teatre og i konsertlokaler. Etter 2. verdenskrig ble helaftensforestillinger med trylling fra scenen vanlig. Trylleinnslagene ble ofte kombinert med andre sirkusnumre som egnet seg for scenen. Helaftens forestillinger med trylleri som underholdning beholdt sin popularitet gjennom 1950 og 1960-tallet.
I dag vises tryllekunst på TV og på ulike arenaer i forbindelse med byfester, festivaler, firmafester, barnebursdager og underholdning på shoppingsentre m.m.
Kaniner og duer
Fra 1700-tallet har vi flere beretninger om tryllekunstnere som tryllet frem levende dyr, fikk dyret til å dø og vekket det til live igjen. I dag er hvite kaniner og duer de mest brukte dyrene i trylleshow. Både kaniner og duer egner seg godt til trylleri på grunn av deres reaksjonsmønstre. Dessuten er hvite duer og kaniner vakre.
Kaniner ligger stille, hvis de blir plassert i et mørkt rom. De kan derfor ligge stille i en boks eller i et avlukke i en høy hatt til de blir trukket frem av tryllekunstneren.
Duer ligger helt stille, hvis man snur dem om på ryggen. Tryllekunstneren kan derfor putte dem i lommen på innsiden av en frakk. Duen vil ligge helt stille til den blir tatt frem. Idet den kommer frem i lyset vil den blafre med vingene og skape en flott og dramatisk effekt i forestillingen.
Teksten er basert på:
Herman Berthelsen: Sirkus i Norge. Gjøglernes og sirkusenes historie. Commentum forlag. 2009.
Annen litteratur:
AOB. Det norske akademis ordbok.
Wikipedia
Tekst: Kirsten Linde, Konservator NMF, MiA-Museene i Akershus, den 19.01.2023