Setskogen
Damplokomotiv XXVIII 4 Setskogen- Hartmann 1909 er et tosylindret damplok med våtdampsmaskineri, levert av Hartmann i 1909.
Til Hølandsbanens åpning i 1898 ble det levert et lokomotiv fra den amerikanske fabrikken Baldwin, som fikk nummer 3 og navnet Høland. Dette lokomotivet ble mye benyttet til tross for at kjelen hadde for lav ytelse. Urskog-Hølandsbanen ønsket etter noen år å bygge nytt lokomotiv og det ble bestemt å bygge det med samme dimensjoner og hjulstilling som lokomotiv nummer 3. Det nye lokomotivet ble levert av Hartmann, fikk nummer 4 og navnet Setskogen. Lokomotivet var en vellykket konstruksjon og skulle danne forbilde for de senere lokleveransene til Urskog-Hølandsbanen.
Setskogen var i drift helt til Urskog-Hølandsbanen ble nedlagt i 1960. Lokomotivet har blitt tilbakeført til leveranseutførelse og fikk ny kjel i 1985.
Tekniske data:
Lok nr: 4
Maskintype: Tvilling våtdamp
Akselrekkefølge: 1'C'1
Sylinderboring: 260 mm
Sylinderslag: 400 mm
Ristflate: 0,67 m2
Kjeltrykk: 12 kg/cm2
Heteflate total: 36,33 m2
Hjuldiameter: 814 mm
Vannbeholdning: 2,1 tonn
Kullbeholdning: 0,5 tonn
Tjenestevekt: 19,6 tonn
Materialvekt: 15,3 tonn
Største sylindertrekkraft: 2400 kp
Høland
Damplokomotiv XXIXa 6 Høland- Hartmann 1925 er et tosylindret damplokomotiv med overhetermaskineri.
Erfaringene med lokomotiv nr. 5, som Urskog-Hølandsbanen fikk levert fra Hartmann i 1924 var så gode at banen besluttet å anskaffe et tilsvarende lokomotiv, som ble levert året etter. Det nye lokomotivet fikk nummer 6 og overtok navnet Høland fra lokomotiv nummer 3, som ble utrangert.
Høland kjørte på Urskog-Hølandsbanen frem til nedleggelsen i 1960. Lokomotivet er tilbakeført til leverandørutførelsen og fikk ny kjel i 1985.
Tekniske data:
Lok nr: 6
Maskintype: Tvilling overheter
Akselrekkefølge: 1'C'1
Sylinderboring: 280 mm
Sylinderslag: 400 mm
Ristflate: 0,67 m2
Kjeltrykk: 12 kg/cm2
Heteflate total 41,4 m2
Hjuldiameter: 824 mm
Vannbeholdning: 2,1 tonn
Kullbeholdning: 0,5 tonn
Tjenestevekt: 20,5 tonn
Materialvekt: 16,2 tonn
Største sylindertrekkraft: 3200 kp
Prydz
Damplokomotiv XXIXb 7 Prydz- Henschel 1950 er et tosylindret damplokomotiv med overhetermaskineri.
Urskog-Hølandsbanen ble overtatt av staten i 1945. Etter andre verdenskrig var materiellet nedslitt og NSB anskaffet et nytt damplokomotiv tilsvarende nummer 5 og 6. Ettersom Hartmann ikke lengre eksisterte, ble lokomotivet levert av Henschel, men etter samme konstruksjon. Det nye lokomotivet fikk nummer 7 og ble levert i 1950. Det ble besluttet å oppkalle lokomotivet etter banens mangeårige driftsbestyrer Eigil Prydz, som en honnør for hans innsats for å holde liv i Tertitten gjennom mange vanskelige og trange år.
Prydz var det siste damplokomotivet som ble levert til noen norsk jernbane og er norges eneste operative damplokomotivmed fyrkasse av kobberplate.
Prydz var i bruk helt til nedleggelsen av Urskog-Hølandsbanen i 1960. Etter nedleggelsen, ble lokomotivet overført til Norsk Jernbanemuseum. Her ble lokomotivet bygd om til oljefyring og kjørte i mange år før det ble hensatt i 1983, da Urskog var ferdig restaurert. I årene 1987-'91 fikk lokomotivet hovedrevisjon og ble deretter satt i drift på Urskog-Hølandsbanen.
Tekniske data:
Lok nr: 7
Maskintype: Tvilling overheter
Akselrekkefølge: 1'C'1
Sylinderboring: 260 mm
Sylinderslag: 400 mm
Ristflate: 0,67 m2
Kjeltrykk: 12 kg/cm2
Heteflate total 41,4 m2
Hjuldiameter: 824 mm
Vannbeholdning: 2,1 tonn
Kullbeholdning: 0,5 tonn
Tjenestevekt: 20,5 tonn
Materialvekt: 16,2 tonn
Største sylindertrekkraft: 2700 kp
Urskog - på besøk hos Urskog-Hølandsbanen
Tekniske data:
Lok nr: 2
Maskintype: Tvilling våtdamp
Akselrekkefølge: C
Sylinderboring: 250 mm
Sylinderslag: 380 mm
Ristflate: 0,55 m2
Kjeltrykk: 10,5 kg/cm2 (opprinnelig 12kg/cm2)
Heteflate total: 26,6 m2
Hjuldiameter: 750 mm
Vannbeholdning: 1,4 tonn
Kullbeholdning: 0,5 tonn
Tjenestevekt: 14,9 tonn
Materialvekt: 11,4 tonn
Største sylindertrekkraft: 2900 (i følg "Damplokomotiver i Norge, 1987")