De første båtrutene
Allerede fra midten av 1800-tallet dukket de første båtrutene opp i indre Oslofjord. Utover århundret og på 1900-tallet ble det etablert stadig flere ruter. En vesentlig drivkraft for alle de nye rutetilbudene, var den økte fritiden for flere enn noen få privilegerte. Rutebåtene gikk på kryss og tvers av fjorden og bandt steder sammen. Båtene fraktet daggjester og sommerturister, og ikke minst pappaer som jobbet i byen mens mor og barn bodde i telt på en av øyene eller hadde sommerferien i et leid eller eid sommerhus på steder som Vollen og Son.
Tettstedutvikling
I utgangspunktet gikk båtene i sommerhalvåret, for om vinteren var store deler av fjorden frosset. Ved siden av å være viktig for kommunikasjon og frakt av folk og gods, kan disse rutebåtene også sies å ha bidratt til å utvikle tettstedene rundt Oslo. Først var det feriegjestene som ga stedene ett yrende liv, så ble det stadig flere fastboende der. På 1950-tallet fikk feriegjester og fastboende i Åros og Sætre også båtruter.
Åros og Sætre
Primus motor for disse to rutene var læreren Bjarne August Skumsvoll. Bjarne var født på Lista i 1908. En periode var han i USA der han blant annet jobbet på noen av de store innsjøene i landet. Da Bjarne kom tilbake til Norge, tok han artium og utdannet seg til lærer. Men han savnet båtlivet fra Lista og innsjøene i USA. Det ble starten på disse båtrutene. Den første båten hans het M/S Skumsprøyt og den gikk i rute i noen år. Fra 1955 til 1966 var det båten M/S Trollhaug som trafikkerte fjorden. Bjarne drev ruta i ferien da han hadde fri fra skolen.
Vi antar at disse skiltene ble produsert samtidig som båtrutene kom i gang på begynnelsen av 1950-tallet.