Hopp til hovedinnhold

Anker & Jensens Verft

Vollen har en lang og rik båtbyggertradisjon. Anker & Jensens verft holdt til her fra 1905 til 1939 og bygde en rekke regattabåter samt Roald Amundsens polarskute "Maud".

Båtbyggerne i Vollen

Ved midten av 1800 tallet er det registrert flere båtbyggere i Vollenbukta. Ole Jensen (Arnestad) drev skipsbyggeri i Maudbukta fra ca. 1840 (1823). Jens Larsen, (bestefar til Christian Jensen) bygde båter på kustranda. Hans Andreassen Briskehagen drev verft på Kattenbergskjæret, der Vitos og Vollen Marina er nå. Første kjente (berømte) båtbygger var Søren Gudmundsen i «Gudmundsenbua» som drev jaktverft på egen grunn fra ca. 1870. Han bygget lystbåter og ble regnet som en av landets dyktigste båtbyggere.

Christian Jensen var læregutt hos Gudmundsen og kom via Gudmundsen i kontakt med Gustav Adolf Sinding som var en av datidens beste seilere og konstruktører sammen med sin bror Ernst Anton. Sinding fikk bygget de fleste av sine konstruksjoner hos Gudmundsen, og oppdaget tidlig Christian Jensens talent. Christian Jensen ble elev ved den kongelige tegneskole og deretter 3 år  kveldsstudent ved Kristiania tekniske skole med G.A. Sinding som sin personlige lærer. Jensen dro også på studieturer til England og Tyskland. Under opphold i England studerte Jensen hos båtkonstruktør William Fife III i Skottland, som senere skulle bli en av Anker & Jensens hardeste konkurrenter på regattabanen.

Jensen ble mestersvenn hos Gudmundsen inntil han startet sitt eget båtbyggeri ved siden av Gudmundsenbua i 1899. Han bygget i begynnelsen seilbåter etter andre konstruktørers tegninger, men leverte etter hvert egne konstruksjoner.

Johan Anker, som kom fra Halden, kjøpte seg inn i bedriften i 1905. Anker var først og fremst konstruktør og seiler, og i kompaniskap med Jensen ble de verdensledende i konstruksjon og bygging av meterbåter for lystseilas og regatta. Anker hadde konstruert og bygget (riktignok med hjelp av to tømmermestere, han kom fra en holden familie) sin første båt «Fri» allerede som 17 åring.

Anker markerte seg på regattabanen med seilbåten «Brand 2» og vant Kattegat-pokalen i 1906 (skandinavisk regatta 9 og 8 metere). Pokalen måtte vinnes 4 ganger for å eies til odel å eie. Norge ble utfordret i 1910, 1911 og 1914 og vant alle seilaser med Ankers konstruksjoner bygget i Vollen. Olympiske seilaser i England (Isle of Wight) i 1908 (6,7 og 8 metere), ble en nedtur med 4. plass av 5 startende nasjoner, England med konstruktøren Fife vinner. I Kiel året etter får Anker revansje og blir ubestridt beste båt uansett klasse med 12 meteren «Brand IV» (18,8 m lang, 3,5 m bred, seilareal 246 kvm.)

For å belyse hegemoniet til Anker & Jensen ble det i OL 1 1912 i Stockholm gull til Anker-konstruksjoner i 12 metersklassen med «Magda IX» , gull og sølv i 8 metersklassen med Ankerkonstruksjonene «Taifun» og «Sans atout» og femteplass i 6 metersklassen med Christian Jensens «Sonja III». I Europe Week i Horten 1914 vant Anker og Jensen båter alle klasser unntatt 8 metersklassen som ble vunnet av en svensk båt (Seier i 15, 12, 10, 9, 7 og 6 metersklassen).

Under OL i Amsterdam 1928 vant kronprins Olav sin 6 meter «Norna», en Anker konstruksjon, bygget hos Anker & Jensen med Johan Anker som styrmann.


  • 1/1
    Rormann Johan Anker, andre f.v. Kronprins Olav.

Anker og Jensens verft hadde vinteren 1911 15 ansatte, men dette varierte med oppdragsmengden. Totalt ble det bygget ca. 400 båter ved båtbyggeriet. Verkstedet hadde flere bygninger med forskjellige funksjoner. «Rundholten» verksted for master og bommer, materialtørka, smia, riggloft, innredningssnekkeriet, maskinbua, samt bygninger for selve skrogbyggingen.


  • 1/1
    Arbeidsgjengen hos Anker & Jensen 1924

Anker & Jensen eksporterte båter til flere land i Europa og USA. Til tross for suksessen skilte Anker og Jensen lag i 1915, Anker drev verftet videre med samme navn, Jensen startet nytt verft her i Maudbukta hvor museet ligger. Jensens første oppdrag ble polarskuta «Maud» for Roald Amundsen. Maud ble sjøsatt 7. juni 1917 i bukta utenfor, rigget med mastene fra «Fram».

  • 1/1
    Maud fortøyd før avreise 1918
Museum24:Portal - 2024.09.30
Grunnstilsett-versjon: 1