
På slutten av 1800-tallet var de eneste hvite flekkene på verdenskartene enten helt i nord, eller helt i sør. Bruk av skip i polarforskning hadde vært vanlig siden 1600-tallet.
I Fridtjof Nansens plan om å nå Nordpolen i 1893 stod bruken av skip helt sentralt. Nansen henvendte seg derfor til 1890-tallet store båtbygger – Colin Archer. Ved hjelp av utradisjonell byggekunst og kreativitet bygde Archer et norsk symbol.

Vollen
Da Roald Amundsen skulle forsøke å gjenskape Nansens ferd i Polhavet, henvendte han seg også til en kjent båtbygger – Christian Jensen i Vollen i Asker.

Vollen i Asker har lange tradisjoner knyttet til båtbygging og kystkultur. Båtbyggeren Christian Jensen regnes blant mange som den første kjente båtbyggeren i Vollen.
Som båtbygger hadde Jensen en lang og innholdsrik karriere. Da Jensen og Peter Anker dannet kompaniskap tidlig på 1900-tallet ble Vollen et viktig sentrum for bygging av særlig lystbåter.