«Fram» hadde etter triumfen til Sydpolen gjennomført sin siste ferd.
Amundsen trengte et nytt polarskip og båtbyggeren Christian Jensen i Vollen fikk oppdraget. Skipet måtte være like sterkt som «Fram», men kortere og rundere.
Colin Archer bidro med sin kompetanse og erfaring fra byggingen av «Fram».
Amundsen ønsket et så lett skip som mulig. Dette stilte strenge krav til valg av materialer. På grunn av første verdenskrig og høye priser, var det derfor vanskelig for Jensen å holde budsjettet.
Foto: Anne Bakken Sandtveit
I konstruksjonsfasene av både «Fram» og «Maud» måtte både Archer og Jensen glemme alt som hadde med tradisjonell båtbygging.
Begge skipene hadde en særegen rund form som skulle presse skipene opp i isen.
Foto: Anne Bakken Sandtveit
Den erfarne seiler vil nok se at skipets form kom til å by på utfordringer under seiling. I mannskapets dagbøker dokumenterte de hvor mye «Maud» rullet ute på havet.
Foto: Anne Bakken Sandtveit
Foto: Anne Bakken Sandtveit
Foto: Anne Bakken Sandtveit
7. juni 1917 gikk stabelavløpningen i Vollen i Asker. Skipet ble slept inn til Oslo og lå ved Akershus festning gjennom vinteren og ble utrustet for ekspedisjonen.
Skipets interiør
På dekk ble det bygget et dekkshus med lugarer og en felles salong. Amundsen var særlig stolt av skipets romslige salong. Denne var tiltenkt som oppholdsrom og sosialt samlingssted for mannskapet.
Bildet viser flere interessante detaljer: portrettene av Kong Haakon VII og Dronning Maud som tidligere hang på «Fram» og en platespiller. Mannskapet feiret høytider og bursdager sammen i salongen. Gjennom den lange polarnatten var salongen opplyst av Lux-lamper.
Mannskapet fikk hver sine enkeltlugarer, som alle var identisk innredet med et skrivebord, vaskeservant og enkeltkøye. I motsetning til lugarene på «Fram» hadde hver lugar kuøyer, med dobbelt glass for å gi bedre ventilasjon.
En balje på sjøen
Som forventet gikk skipets form på bekostning av seilingsegenskapene. Den runde formen gjorde at skipet rullet betraktelig og gjorde det vanskelig å styre. Skipet var bygget for isen, og det var der styrkene lå. Ifølge mannskapet ble seilasen ut Oslofjorden og nordover langs kysten en prøvelse, men i isen fungerte skipet strålende.