Hopp til hovedinnhold

Lommedalsbanen er en museumsjernbane med formål om å vise bruken av forskjellige typer jernbanemateriell fra anlegg, industri og Forsvaret i Norge.

Det har aldri vært noen jernbane der hvor Lommedalsbanen i dag er, men dette har vært den eneste mulige måten å vise en heller ukjent del av anleggshistorien som har forandret vårt land fra jordbruk til en industrinasjon.

Lommedalsbanen er organisert som en privat selveiende stiftelse, opprettet i 1987, med sporanlegg, bygninger, rullende materiell, øvrige gjenstander og dokumentasjon. Museet er etablert på leiet grunn i Lommedalen i Bærum. Fra 2007 er Lommedalsbanen konsolidert  i MiA - Museene i Akershus.

Den ble startet i en hage på Haslum i Bærum i 1957 av en jernbaneentusiast som ønsket å bevare for ettertiden materiell fra de gamle gruvebanene og anleggsbanene med sporvidde 60 cm, og gjøre dette tilgjengelig for allmennheten. I 1979 fikk stiftelsen disponere et område i Lommedalen, og de første 45 meter med skinnegang ble lagt. Banen har i dag en sporlengde på ca. 1000 meter.

Se milepælene i Lommedalsbanens historie.

  • 1/6
  • 2/6
  • 3/6
  • 4/6
    Foto: Ingrid Aas / MiA
  • 5/6
  • 6/6

Det som er spesielt med Lommedalsbanens gjenstander er at disse i hovedsak har vært benyttet i anlegg som har vært forbudt for vanlige mennesker å ferdes i nærheten av. Derved har når anleggene ble avsluttet, materiellet blitt sendt videre til neste anlegg uten at noen har hatt muligheten til å oppleve dette i bruk i sitt rette element. Planen er at det skal rekonstrueres anlegg av typen steinbrudd, gruver, torvmyrer o.l. som de besøkende kan se hvordan de forskjellige lokomotiver og vogner ble brukt.

Finn ut mer om vår samling av kjøretøy.

Banen drives på frivillig basis og får støtte fra Kulturdepartementet og Bærum kommune. Det kjøres tog i sommerhalvåret både med damplokomotiv og diesellokomotiv.

  • Stasjonene
Museum24:Portal - 2024.09.30
Grunnstilsett-versjon: 1