Fra NÅ til nå
Som ung student fikk Gundersen jobb i Billedbladet NÅ, der han tegnet portretter av politikere og kjendiser i ti år. Det var denne jobben som gjorde at han utviklet interesse for portrettkarikatur, og førte til at han søkte seg inn på Statens Kunstakademi. Her startet en livslang utforskning av portrettet som kunstform.
I september viser vi den spennende utviklingen i Gundersens kunstnerskap, der originaltegninger fra NÅ blir vist sammen med de mer kjente grafikkportrettene. I noen av tilfellene har vi sogar blyanttegninger fra NÅ av personer Gunderesen har valgt å portrettere grafisk senere, som med Dag Solstad fra 1982 og 2006.
Det er med stor glede og stolthet vi kan vise de aller første tegningene hans i Avistegnernes hus, for aller første gang. Samtlige utstilte verker vil være til salgs.
Portretturer og karikatretter
"Portretturer og karikatretter" var tittelen på Gundersens aller første katalog for over 40 år siden, og beskriver kunstnerens uttrykk:
«Det er i spennet mellom portrett og karikatur at hele mitt virke som billedkunstner har utfoldet seg. Mine portretter er blandingsverk, hybrider. De har opplagt sterke innslag av karikatur. Men jeg forsøker samtidig å gjøre dem til mer komplekse verk, båe ved de formale virkemidlene, og samtidig med en vedvarende dialog med portrettets mangslungne historie.» sier Gundersen.
Tom Gundersen er født i Skien i 1951 og bor og arbeider i Drammen. Han tok sin første utdannelse ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Oslo 1969-73, og fikk så en jobb som illustratør i det svært populære billedbladet NÅ. Her fikk han være med journalist Gunne Hammarstrøm ut på intervju for å portrettere forskjellige kjendiser. På denne tiden hadde NÅ et opplag på rundt 100.000. Gundersen tegnet politikere, musikere, skuespillere og forfattere. Hele tiden i et krysningspunkt mellom portrett og karikatur. Som sedvanlig på den tiden, ble tegningene utført i stort format, helst på A2 eller A3 ark.
Tiden i NÅ og studiene av ansikt og personligheter ga mersmak. Og det var nettopp denne jobben Gundersen sier var grunnen til at han søkte seg til Statens Kunstakademi i Oslo. Der gikk han mellom 1983 og 1987. Og det ble portretter han fortsatte med. I hele sitt kunstnerskap har han utforsket forskjellige måter å formidle personlighet gjennom forskjellige trykketeknikker. Både historiske og samtidige kulturpersonligheter, samt eget ansikt, har gått under lupen.
Gundersen har gjennom sitt kunstnerskap satt seg dypt inn i karikaturens og portrettets historie, og utviklet et særdeles lekende og utforskende grafiske uttrykk.
«Som grafiker arbeider jeg med en trykkepraksis som kan minne om palimpsesten. Gjennom årene har jeg utarbeidet et arkiv på 100-150 trykkplater med referanser til kunsthistorien. Disse bruker jeg ofte som underplater som trykkes i mer eller mindre transparente sjikt under mine egne portretter.
Mine portretter er en lek med konvensjoner, men en lek med et visst alvor. For selv om jeg ikke lager psykologiske portretter, ønsker jeg å få fram aspekter ved de portretterte som sier noe om hva de står for» sier Gundersen.
Selvportrett
Gundersen har også utforsket selvportrettet, og stilte i 2017 ut en rekke grafiske selvportrett ved Buskerud kunstnersenter. I dette, "Selvportrett som sen-japonist" har han brukt japanske tresnitt fra 1800-tallet som bakgrunn for tresnittet i kjent kunsthistorisk referansestil.
”Noen skriver dagbok, jeg har min dagblokk. Daglig legger jeg mitt hode på blokken. I flere år har jeg tegnet et selvportrett hver dag. Ut fra disse lager jeg større selvportrett i grafikk og collage som relaterer seg til kunsthistorien generelt, og selvportrettets historie spesielt”.