Hopp til hovedinnhold

REKLAMEKRIGEN

Norske reklametegnere 1940-1945 - fra propaganda til politisk karikatur

Vi markerer 75-årsjubileet for slutten av andre verdenskrig med denne historiske utstillingen, kuratert av Egon Låstad. Utstillingen vises i 2.etasje 13. juni - 30. august.

Utstillingen vil vise originaltegninger og trykksaker av reklametegnerne Per Holck, Arvid Michelsen, Harald Damsleth, Gunnar Bratlie og Michael Ottar Michaelsen fra okkupasjonsårene.

  • 1/1
    Per Holck tegnet Stalin som smed og Hitler som læregutt på Norsk Ukeblad i 1942

Tegnerne tok ulikt parti under krigen og mange av arbeidene kommenterer direkte på hverandre med symbolsk og satirisk effekt.

Flere av de sentrale arbeidene har barn i hovedrollene, som Per Holcks usignerte karikatur av Hitler som barn på forsiden av Norsk Ukeblad #49 1942 og Gunnar Bratlies signerte karikatur av Quisling som barn på forsiden av samme blad, #8 1943. Bratlie ble som kjent fengslet med redaktør Ernst Gervin, og bladet inndratt. 

  • 1/1
    Per Holcks Flatbrød-Leiv

Reklamemaskoten Flatbrød-Leiv ble brukt av begge sider og eksisterte parallelt som en troskyldig treåring i Per Holcks subtile fredspropaganda i reklameannonser for Arna Flatbrød, og som demonisert skravlebøtte i Harald Damsleths satiriske vindusutstilling The Grand Window.

  • 1/1
    “The Grand Window Nr. 23” av Harald Damsleth for Nasjonal Samling, 1943

I illustrasjonen “The Grand Window Nr. 23”, som Harald Damsleth tegnet for Nasjonal Samling, parodieres bl.a Holcks reklamefigur Flatbrød-Leiv, Picasso og det britiske pund-tegnet.

  • 1/1
    Arvid Michelsens seriefigur Umulige Julie var innledningsvis hverken spesielt smart eller pen, men til gjengjeld sterk og standhaftig som få.

Arvid Michelsens tegneseriehelt Umulige Julie hamlet opp med NS-medlemmer straks okkupasjonen var over. Men hvorfor utførte Michelsen oppdrag for NS-forlagene under krigen?

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1