Fra design til protest
Designduoen Gilles & Cecilie er kjent for å gjøre store grafiske kampanjer og veggmalerier for internasjonale klienter. Dette er en spennende måte å nå ut med et budskap, og Avistegnernes hus inviterte dem til å designe stor utstilling om aktivisme og protestgrafikk i 2020. Paret ble sittende pandemifast i London, men ett år senere er det med glede de tar over huset med utstillingen FLAG YOUR IDEAS.
Flag Your Ideas er en utstilling som utforsker hverdagsaktivisme og hvordan vi kan bidra til at flere er med på å flagge for hjertesaker i hverdagen. For mange er hodene fulle av spørsmål som bidrar til handlingslammelse, og man lurer på hvordan man kan vi bidra til å gjøre verden litt bedre.
”Tema som menneskerettigheter og ytringsfrihet blir en større og viktigere del av livene våre jo eldre vi blir. Vi ønsker å ta opp store og vanskelige tema på en enkel og nær måte, og å gjøre engasjement tilgjengelig for folk flest,” sier Cecilie Maurud Barstad.
Paret har bl.a designet sjal som raskt kan doble som bannere om anledningen skulle by seg, samt installasjonen Pick Your Fight, som skal hjelpe publikum til å plukke de viktigste kampsakene i hverdagen.
Hvem er Gilles & Cecilie?
Cecilie Maurud Barstad fra Norge og Gilles Jourdan fra Frankrike møttes under studiene ved Central Saint Martins School of Art and Design i London, og grunnla eget studio i 2006. Paret er ikke fremmed for store hjertesaker, så i tillegg til kampanjer for Adobe, KLP, Norwegian, RenaultLe Monde, Paul Smith og Munch Brygge, har de bl.a laget en 21 meter høy fasade for Røde Kors i Oslo, tegnet og animert filmer for Amnesty International, designet Unicef Worldwide kampanje for å hjelpe flyktningbarn fra Syria, og samarbeidet med We Oslo om en illustrert plakatkampanje til for Kors på Halsen hjelpetelefon for barn.
Bannersjal
Kunstnerne sier selv:
"Vi har alltid vært opptatt av det å tørre å snakke om ting. Gjennom tegning kan vi kommunisere noe som er vanskelig på en lettere måte.
Tegning kan være et symbol. Noe vi holder i, noe vi har på veggen, et merke vi har på jakka, et symbol som kan være med på å fortelle at vi engasjerer oss om noe. Merker som “ikke mobb kameraten min”, en grønn lue som viser at man er single på tur i fjellet, nei eller ja til EU.
I denne utstillingen ser vi på hverdagsaktivismen. Vi ser på temaer vi har vært og er opptatt av. Hva er det som former oss? Hvorfor bør vi sifra? Hva koster det å være stille? Vi vil finne vårt symbol. Ta ansvar. Ta makt.
Prisen for å ikke snakke om ting er mye større enn av å ikke sifra. Som kunstnere kan vi lage symboler som gir oss lov til å ta opp ting vi synes er vanskelig.
Vi har dykket i barndommen for å finne disse symbolene som var viktige på 80 og 90 tallet som gjorde inntrykk. Symboler som fortsetter å gjøre inntrykk idag. Vi trenger flere symboler, noen ganger er et jakkemerke nok for å vise solidaritet, andre ganger trenger vi store flagg. Derfor valgte vi skjerfet, eller flagget som vårt medium som en del av vår protestskisse."
Pick Your Fight
«Installasjonen Pick Your Fight er en liste over saker å kjempe for. Menneskerettigheter, miljøproblemer, likestilling - alle de sakene vi ønsker å forbedre eliminere. Det er overveldende å tenke på. Hvordan kan vi hjelpe? Hva kan vi gjøre?
I denne installasjonen tapetserer vi alle veggene med saker som står oss nært, saker vi vil kjempe for, saker vi synes er viktige. I midten av rommet ligger det brev som er skrevet på store ark som skal brettes rundt inngravert brostein som et innpakningspapir.
Vi har laget dette rommet for publikum å gå inn i. Du kan velge det du vil kjempe for, fokusere på det og “stick to it”. En invitasjon til å lage ditt lille rom med dine saker for å velge det viktigste du kan kjempe for. Det siste året har pandemien stjålet mye av vår tid og energi. Tid til å prøve å forstå, tid dedikert til å lese nyheter, statistikker, stå i kø, finne nye rutiner, ny jobbhverdag, ny skolehverdag, en konstant endring. Det er denne lille tiden vi kan stjele hver dag som gjør en forskjell. Nå skal vi bruke den på det vi brenner mest for.»