Amundsen har ennå mye å gjøre og tiden er knapp.
I mai 1902 begynner Gjøa på reisen fra Tromsø til Kristiania (Oslo).
Først seiler de til Trondheim, til Isidor Nielsen Mekaniske Verksted, der Gjøa får installert en petroleumsmotor med 13 hestekrefter.
Deretter reiser Amundsen tilbake til Neumayer i Hamburg for å overta og teste de vitenskapelige instrumentene som skal brukes på ferden. Så tar han dem med til Kristian Birkelands nordlysobservatorium på Halddetoppen ved Alta der instrumentene testes i felt.
På vei nordover mot Alta sender Amundsen flere postkort hjem til sin svigerinne Malfred. Han skriver ikke mye, men kjøper kort med stedsnavn på og noterer dato.
Postkortene fungerer som korte, raske oppdateringer på hvor han er og hva han gjør.
Til Alta har Amundsen med seg fotoapparatet sitt. Flere fotografier fra dagene ved nordlysobservatoriet ble funnet i Roald Amundsens hjem i 2015.
Sommeren 1902 gjenopptar Roald Amundsen kontakten med en gammel klassekamerat. Vennskapet skal prege ham resten av livet.
Ved et bort på Theatercafeen i hovedstaden treffer han Fredrik Herman Gade. Senere skal Amundsen omtale ham som sin beste venn.
Gade er verdensvant og flyttet tidlig til Amerika. Nå tilbyr han å gjøre reklame for ekspedisjonen til Amundsen der borte.
Flere nøkkelpersoner fortsetter å prege Amundsens planlegging denne høsten.
I september 1902 kommer polarskipet Fram tilbake til Norge etter 4 år i Arktisk Canada. Under ledelse av Otto Sverdrup hadde ekspedisjonen kartlagt nesten 300 000 kvadratkilometer ved bruk av hundespann.
For Roald Amundsen kommer Sverdrup tilbake akkurat i tide.
Amundsen har ingen erfaring med hundekjøring, men innsatsen under Den Andre Framferd viser potensialet ved bruk av hunder og sleder. Både kunnskap, erfaringer og hunder blir videreført fra Fram til Gjøa.
I tillegg trenger Amundsen også et siste sertifikat.