Norges første skolelov
I de største byene, Christiania, Bergen og Trondheim, hadde det vært latinskoler gjennom hele middelalderen, men disse var forbeholdt de få, bare gutter, og bare overklassebarn. Rikfolk kunne også ha privatlærer i hjemmene.
Fra 1736 skulle alle konfirmeres før de fylte 19 år. De skulle kunne de 10 bud og Luthers lille katekisme. For å sette dette i system ble det lovfestet "allmenn skolegang" i 1739.
Den første skoleforordningen av 1739 sa at presten skulle være ansvarlig for skolen i bygda. Lokalsamfunnet skulle betale for egnet skolehus og lærer. Barna skulle gå på skolen fra de var 7 til de var 12, og barna skulle ha 3 måneders undervisning hvert år.
Mange mente dette ble for dyrt, derfor kom kongen med en ny forordning i 1741, kalt Placat, som sa at skolene skulle styres og drives av bøndene i samarbeid med presten. Undervisningen kunne foregå rundt om på gårdene, såkalt omgangsskole.
Læreren måtte være en god kristen, ha god oppførsel og kunne katekismen. Han, for det var alltid en mann, måtte også kunne lese og skrive. Som et hjelpemiddel for å lære religion ble det undervist i lesing. Skriving og regning var det svært få som lærte, med mindre foreldrene betalte for ekstraundervisning.
Skolevesenet i Ullensaker
Menigheten avgjøre hvordan skolene skulle være hos dem. En egen skolekommisjon fikk ansvar for skolen, og i Ullensaker møtte kommisjonen på Frogner lensmannsgård 21. november 1741.
Skolen ble etablert som omgangsskole, hvor hvert prestegjeld ble delt opp i skoledistrikter med hver sin lærer. Distriktene ble igjen delt i tre til fem roder, som besto av gårder som lå relativt nært hverandre. Undervisningen ble gjerne holdt rundt langbordet på en av de største gårdene i roden.
Ullensaker ble delt i fem skoledistrikter
1. Åreppen og en del av Kirkebygda
2. Resten av Kirkebygda og en del av Kullmogreina
3. Resten av Kullmogreina og Øvre og Nedre Kisa
4. Kolby- og Kjosfjerdingen
5. Bjørtomt – og Hannestadfjerdingen
I 1807 kom to nye distrikter til, og samme år ble det bygd en fast skole på Frogner.
Med unntak av den faste skolen på Frogner (fra 1807) foregikk undervisningen de første hundre årene rundt om på gårdene. Vanligvis i stuerommet, som både var kjøkken, soverom og oppholdsrom. Det var det eneste oppvarmede rommet.
Barna startet på skolen når de var 7 år. Antall uker i året varierte. I 1827 kom det krav om tre måneders skolegang årlig, men de færreste distriktene maktet dette.Tilbudet var best ved den faste skolen på Frogner. Det var bedre tilbud i de folkerike distriktene enn i de fattigere delene nord i bygda. Både lærere og elever hadde gårdsarbeid i sommerhalvåret, så skolen var bare i perioden oktober til mai.
Lærerne
Det var ingen høye krav til kunnskap for å bli lærer. Det var derimot en måte å slippe unna militærtjeneste på, hvis du virket som lærer i 10, senere 7, år. Det var derfor ofte unge menn som var lærere en periode. Ofte var det fattige gårds- og husmannssønner som ble lærere, og presten mente han måtte ha tre år for å utdanne «rå og ukyndige» personer til lærere. De som forble lærere hele livet var gjerne de som ikke egnet seg til gårdsarbeid, som hadde et kroppslig lyte.
De første lærerne i Ullensaker var Nils Lang, Ole Hansen, Ole Bjerke, Fredrik Lang og Truls Rasmussen. Lønna var 16 spesidaler, inkludert kost og losji. Læreren fikk pålegg i lønna om han skikket seg bra. Gjennomsnittslønna lå derfor på ca. 25 spesidaler. Dette var omtrent det samme en tjenestegutt fikk.
De første lærerutdanningene kom rundt 1800. De fleste lærere tok bare korte kurs, men det fantes også en toårig lærerutdanning.
I 1827 kom en ny skolelov som sa at det skulle bygges fastskoler ved hovedkirken i hvert sogn, og at det fra da, etterhvert som klokkerne gikk av, heller skulle ansettes kirkesangere. Disse skulle også være lærere, og de skulle ha en viss lærerudanning. Det tok sin tid, men gradvis ble det ansatt lærere med utdanning, noe som også ga høyere status til yrket, og lærere som ble i yrket hele livet.
Fagene på fastskolen skulle være lesing med forstandsøvelser, religion og bibelhistorie, sang etter salmeboken og skriving og regning. Disse fagene ble det undervist i på lærerskolene også.
Reformloven av 1860
Grunnloven i 1814 og Formannskapsloven i 1837 trakk folk for alvor med i styre og stell i landet. Opplæring var nødvendig for at folk kunne være aktivt med i dette.
Med den nye skoleloven i 1860 ble det bestemt at man skulle ha faste skoler der det var flere enn 30 elever. Med denne fastskoleloven fikk lærerne bedre kår enn tidligere. De fikk bedre lønn og egen familiebolig med jord til to kuer.
Elevene fikk også flere fag: norsk muntlig, naturkunnskap, historie, gymnastikk for gutter og håndarbeid for jenter.
Kommunen bygde 11 like skolehus, og bygningene sto klare til bruk i 1864. Skolen var i den ene enden av huset, mens læreren bodde i den andre enden.
De første faste skolene
1807: Frogner skole – den første faste skolen i Ullensaker
1839: Lauten skole i Hovin
1851: Dal skole
1856: Lystad skole for Åreppen krets
1864: Kløfta, Borgen , Aastad , Gjestad , Stokstad , Vettal , Stensby , Sundby , Laake , Elstad og Aas skole.
Fra 1869 ble det åpnet for å ansette kvinnelige lærere i småskolen og for jenter i storskolen, men store gutter kunne ikke bli undervist av kvinner. Dermed var det alltid en mannlig lærer på skolen, og hvis de trenge en lærer til var det lurt å ansette en kvinne. De tjente betydelig mindre enn sine mannlige kolleger.
Skoleloven av 1899
I 1889 kom en ny skolelov som ga lik rett til skolegang for alle barn i Norge, Folkeskolen. Undervisningstiden ble økt fra 8 til 12 uker i året på landet, mens de i byene hadde undervisning 40 uker i året.
Den nye skoleloven satte fart i diskusjonen om å slå sammen kretsgrenser, men først i 1901 ble det vedtatt å dele Ullensaker inn i 9 kretser. Samtidig ble det vedtatt å bygge 8 nye skoler. En i hver krets med unntagelse av Hovin som fortsatt hadde Gislevoll skole.
De nye skolene sto ferdig i 1906, og hadde plass til seks klasser og to lærere, dobbelt så mange som før. Elevene fikk nå mulighet til å ta skriftlig eksamen i norsk og regning, mens de tidligere måtte avlegge muntlig eksamen.
Skoleminner
Nettutstillingen er basert på «Da klokka klang – på skolebenken i Ullensaker» som ble vist på Ullensaker museum i 2014.
Bilder som er brukt tilhører enten Akershusbasen og er hentet fra DigitaltMuseum, ellers er de verk som har falt i det fri.