Hopp til hovedinnhold

Kapittel 2

April 1922, New York

Det er gått fire år siden Amundsen dro ut med polarskipet "Maud" for å drive over Polhavet.

Mye har gått galt under ekspedisjonen, men Amundsen gir ikke opp planen om å utforske de ukjente områdene av Polhavet.

Nå vil han prøve noe nytt og skaffer seg to fly.

 Et lite Curtiss Orio- fly, med plass til to personer. Det får navnet Kristine.

Og et større Junkers-fly med seks seter, som blir hetende Elisabeth.

Begge oppkalt etter kvinnen Amundsen da var svært betatt av. 

Flyene blir døpt i champagne. For å knuse flasken har skuespillerrinne Lillian Raynor møtt opp. 

De filmes. Amundsen i flyverutrustning, lang frakk og lue.

  • 1/1

Kristine skal brukes til kortere flyvninger fra polarskipet Maud, oppe i isen, mens Elisabeth skal fly lengre.

Amundsen ønsker å fly fra Alaska, via Nordpolen til Svalbard. Innenfor flyets rekkevidde, men med omstendigheter og farer ingen har flydd i tidligere.

Men først må Elisabeth flys fra New York til Seattle, tvers over hele USA, før de de kan laste den om bord på Maud

10. april 1922 tar de av, setter kursen vestover. 

De var fem personer om bord. 

Alle kunne ha mistet livet den dagen. 


125 mil fra Cleveland i Ohio, i 6000 fots høyde, mister Elisabeth motorkraften.
Nedfarten blir brutal.
De flyr mellom tretoppene. Treffer bakken, spretter opp og ned igjen.
Når alt stopper ligger de opp ned. Men uskadd. Amundsen oppsummerte senere:

Motoren jik varm å ståppet. Gle ned fra 6000f. å jik på hue i en gammel trerot. Vi slap alle vel fra de.

  • 1/1
    Kilde: Aftenposten: Ukens nytt, 9.5.1922

Amundsen skaffer seg et nytt Junkers- fly, gir det samme navn, Elisabeth, sender det til Seattle, selv fortsatte han ferden til Seattle med tog.

Avisene skriver, i amerikansk presse blir det sagt at Amundsen enten kommer til å bli den mest uredde eller uforsvarlige oppdager i historien. Flyturen han har planlagt over Polhavet blir sammenlignet med Columbus sin reise til Amerika.

Men det blir ingen suksess, verken for Kristine eller den nye Elisabeth.

11.mai 1923 letter Omdal med Elisabeth utenfor den fremskutte basen i Wainwright, Alaska. Været er strålende, varmt og stille. Men landingen er rå og brutal. Flyet lander skjevt og brekker akslingen.  Det blir ikke flere flyvninger for Elisabeth.

Kristine lider samme skjebne. Mannskapet om bord på Maud rekker tre små flyvninger før den havarerer for godt.

Når Amundsen returnerer til Seattle og pressefolkene avslører har han en ny plan. Han vil skaffe nye fly, prøve igjen. Denne gang med Svalbard som utgangspunkt.  

  • 1/1
    Mislykket forsøk på å få Elisabeth i luften. Kilde: "Med Roald Amundsen's nordpolsekspedition til første vinterkvarter''

Kommer snart

Kapitteloversikt

Museum24:Portal - 2025.06.11
Grunnstilsett-versjon: 2