Hopp til hovedinnhold

Dragene

Sommeren 1909 henger noen spesialkonstruerte drager i luften på Vealøs, en øy utenfor Horten.

Dragene er konstruert av Einar Sem-Jacobsen, en av norges flypionerer. Han har latt seg inspirere av Samuel Franklin Cody, en omreisende amerikansk-britisk showman, som ble kjent for sine drageformede bokser, før han døde i en flyulykke noen år senere. 

Dragene til Sem- Jacobsen skal kunne løfte en person flere hundre meter opp i luften. 

Kledd i dress og bowlerhatt stiger Amundsen til værs for første gang.

  • 1/4
    Alle foto: Norsk Luftfartsmuseum
  • 2/4
  • 3/4
  • 4/4

Men allerede under prøveflyvningen viser dragene seg å være livsfarlige.

23. juli 1909 er Einar Sem- Jacobsen og ekspedisjonens nestkommanderende, Ole Engelstad, i gang med å teste dragene.

Men været var dårlig, skyene er mørke og tunge. Både lyn og torden kommer snart over dem, og de blir enige om om pakke ned utstyret. Dragen som ennå henger i luften er festet med kobbertrå. Engelstad tar jobben med å ta ned dragen. Og akkurat når han holder i kobbertråen, slå lynet til.

De som står rundt sier at det begynte å ryke fra kroppen. At støvlene nesten brenner opp.  

Bevistløs faller han bakover.

Sem-Jacobsen løper til, men livet står ikke til å redde. Engelstad dør i armene til Sem-Jacobsen.   

Dragene blir aldri brukt på noen ekspedisjon.

Første flytur

Amundsen har ikke mistet troen på å fly. 

I 1913 er han i San Fransisco. Der treffer han den amerikanske flyveren Silas Christoffersen. Modig og dristig hadde han gjort seg kjent med spektakulære flyvninger fra høye hustak.

Amundsen får lov til å være med en tur over San Francisco-bukta. 

Når de lander er Amundsen begeistret. Han vil lære seg å fly på egenhånd.  

Etter dette inngår Christofferson en avtale om å konstruere to flybåter til Amundsens kommende ekspedisjon over Polhavet.  

Filmavisen  "Golden Gate Weekly" filmer arbeidet.

  • 1/1
    Kilde: Prelinger Archives / Archive.org

Året etter gjennomfører Christofferson en imponerende flytur med en av Amundsens flybåter fra San Francisco til San Diego og videre over fjellene til Los Angeles.

Dessverre er ikke aeroplanene konstruert for å kunne fly over Atlanterhavet, og transporten over til Norge blir for kostbar. Amundsen ender med å selge flyene i Amerika.


Flysertifikatet

Vinteren 1914 var Amundsen flere ganger hos Hærens Flyvevæsens tekniske avdeling ved Kjeller, der Einar Sem- Jacobsen var sjef. 

Flere ganger var de ute å fløy, men plassen var trang. Sem-Jacobsen satt foran i et lite kurvsete, Amundsen rett bak, oppe på bensintanken. 

Ikke var det ideelt for opplæring heller. For å lære å styre måtte Amundsen strekke armene frem og rundt Sem-Jacobsen. 

Sem- Jacobsen beskrev det slik: 

Til sin elev gjentar Einar Sem-Jacobsen læresetningen han selv hadde fått med seg fra sin læremester, den franske flykonstruktøren Maurice Farman  

 «Il faut jamais d’être pressé dans l’aviation.»  ("Man må aldri ha hastverk i luftfarten.")

I jakten på et velegnet fly for en kommende nordpolsferd drar Amundsen og Sem-Jacobsen til Tyskland og Frankrike, de besøker flere aeroplanfabrikker og tester ulike maskiner.  I Paris kjøper Amundsen et Farman-fly. Sem-Jacobsen får jobben med å fly det tilbake til Norge, men når han kommer til Liége, fikk han ordre om å sende maskinen hjem med tog. Da krigen brøt ut, forærte Amundsen flyet til Hærens flyvevesen. Våren 1914 tar Amundsen opp igjen kontakten med Einar Sem-Jacobsen, nå vil han lære å fly. De gjennomfører flere turer sammen, i april flyr de fra Lillestrøm til Lillehammer.  De følger jernbanelinjen, rundt 200 meter over bakken og lander på Lysgårdsjordet. 

Til de lokale journalistene i Lillehammer forteller Amundsen at han trives i luften, men når de spør om han snart skal sitte bak rattet selv er han skeptisk. 

Nei, ikke endda. Dertil har jeg mit Liv for kjært. Foreløbig finder jeg det tryggest at betro mig i Kaptein Sem-Jacobsens sikre Hænder.

Morgenbladet 5.4.1914
  • 1/1
    Med flyet Farman «Longhorn» fløy Sem-Jacobsen og Amundsen fra Lillestrøm til Lillehammer og tilbake i april 1914. Her fotografert før avgang fra Lillehammer. Sem-Jacobsen står om bord og fyller på bensin, og Amundsen hjelper til. Ved siden av Amundsen står Dr. Arnt Astrup og til høyre Kaspar Kristiansen. Foto: MiA


Gardermoen, 11. juni 1914. Over 800 mennesker har møtt opp. Solen skinner, klokken nærmer seg åtte på kvelden. 

Roald Amundsen skal vise hva han har lært. Belønningen er et flysertifikat.

Første tur går bra. I «Hærens aeroplan nr. 3» glir Amundsen og Sem- Jacobsen  inn mot lanningsplassen. 


Journalistene rapporterer :

Han landede som bestemt præcis kl 8. og blev modtaget med stor jubel af de ca. 800 mand, som fra alle kanter stormede efter aeroplanet, og med kraftige hurraer hilste den populære sydpolsfarer.

Aftenposten: Ukens nytt, lørdag 13. juni 1914

Neste øvelse er å fly i åttetall gjennom luften. Sem-Jacobsen skal demonstrere, Amundsen setter seg bak. 


  • 1/1
    Foto: Wikimedia Commons

Med motoren i gang begynner aeroplanet å riste, så beveger deg seg fremover og tilslutt får det luft under vingene.

Men i rundt 30 meters høyde oppdager Sem-Jacobsen at noe er galt.

Styreledningen ryker og vikler seg inn i propellen.

Plutselig begynner flymaskinen en ukontrollert ferd mot bakken.  


Begge flyverne havde aandsnærværelse nok til at hoppe ud, før det naaede bakken.

Aftenposten: Ukens nytt, 13.7.1914

Så smeller det.

Ingen forventer at de har overlevd.   

  • 1/1
    Foto: Hærens Flyvevæsen

Men etter hvert kommer en mann til syne fra ruinene. Det er Amundsen som til slutt stabler seg på beina. Sem- Jacobsen sitter fast, men blir etter hvert hjulpet ut.

Begge virker tilsynelatende uskadde, men flyet er totalvrak.


  • 1/1
    Foto: Hærens Flyvevæsen

Likevel er ikke Amundsen skremt. Han ber om å få bruke et av de andre aeroplanene til selve eksamen. Og ikke lenge etterpå, sitter han selv bak spakene, stiger til værs og gjennomfører de obligatoriske åttetalsbevegelsene i luften.

Amundsen blir tildelt det første sivile flysertifikat i Norge.

  • 1/1
    Kilde: Dagbladet 12.6.1924
  • 1/1
    Foto: Roald Amundsens hjem, MiA

Kapittel 2

Kapitteloversikt

Museum24:Portal - 2025.06.11
Grunnstilsett-versjon: 2