Prosjektperiode: 2022-2024
Finansiering: Museumsprogram "Museene som samfunnsaktører - mangfold, relevans og bærekraft (Kulturrådet).
Om prosjektet
Flere kvinner valgte fotograf som yrke og de er også representert i museets samlinger. De er bare mindre eksponert, mindre forsket på og ligger ofte gjemt i arkivmørket.
Vi ser denne tendensen i samlingen til MiA – omfattende fotoarkiv etter kvinnelige fotografer som Synnøve Brænsdhøi (1916-2013) og Bodil Olsrud (1925-1992) ble nedprioritert over årene.
Med forsknings- og formidlings-prosjektet «Ut i lyset! Kvinnelige fotografer i Akershus» ønsker vi å skape et mer balansert bilde av fortiden og satse på formidling og publisering av bildene og biografiene til de glemte kvinnelige fotografene fra regionen.
Bakgrunn
MiA deltar i prosjektet til Nettverk for kvinnehistorie, «Kjønnets verdi i et museumshierarki». Prosjektet har fått tilsagn på 3,4 millioner kroner fra Kulturrådets utviklingsprogram "Museene som samfunnsaktører - mangfold, relevans og bærekraft".
Ni institusjoner samarbeider om tre arbeidspakker som inneholder følgende:
- Det kjønnsbevisste museum: Kursing og implementering i museumsverktøy.
- Kvinne – en mangfoldig kategori: Medvirkning og praktisk testing av verktøy på ulike caser.
- Forskning og formidling: Resultater fra prosjektet publisert som temanummer i et vitenskapelig tidsskrift.
Om fotografene
Bli kjent med de to kvinnelige fotografene som vi undersøker i prosjektet vårt.
Synnøve Brændshøi
Brændshøi var fotograf på Gardermoen og tok bilder fra ca. 1930. Hun begynte i lære hos fotograf Halvor Haslerud allerede som 16-åring i hans fotoatelier på Gardermoen, og overtok selv driften da han døde i 1942. Hun holdt på til 1964 og deretter 20 år til som hobbyfotograf. 7 500 bilder er i MiAs eie fra før. I november 2022 vedtok MiA inntak av 1 000 negativer, fotoalbumer og fotoutstyr som er eid av datteren til fotografen.
Bodil Olsrud
Olsrud var en dansk-norsk fotograf som etablerte et studio for portrett- og familiebilder som var typisk for de første tiårene etter andre verdenskrig. Hun var initiativrik og driftig og etablerte et tidstypisk studio på Jessheim i 1950, som hun drev fram til 1965. En viktig kundegruppe var Forsvaret på Gardermoen, og blant de mange soldatene som ble fotografert, var daværende prins Harald én.
Hør historien om Bodil Olsrud
Vinteren 2020 oppdaget vi en stor samling flytteesker som var markert med «ikke rør». Eskene var fylt opp med tunge glassplater med foto.
Hva var disse bildene? Hvorfor stod de utenfor fotomagasinet? Og hvorfor skulle de ikke røres?
Hør mer om dette i podkasten om fotograf Bodil Olsrud.
Hvem andre er med?
- Museumsnettverk for kvinnehistorie
- Kvinnemuseet Anno
- Østfoldmuseene
- Bymuseet OM
- Maihaugen SLM
- MiA - Museene i Akershus
- Teknisk Museum
- Stiklestad nasjonale kultursenter SNK
- Nord Troms Museum