Hvert år samarbeider MiA – Museene i Akershus med Medier og kommunikasjon ved Lillestrøm vgs om en museumsworkshop med målsettingen å sette opp en spennende fotoutstilling på Museumsfabrikken Strømmen. Hvert år forsøker vi å finne et utstillingsemne som utfordrer elevenes kreativitet og gir dem muligheter for vid fortolkning. Emnene er inspirert av opplevelser og fenomener i samtiden, slik er det også med emnet Søtt.
Med de sosiale mediers inntog har maktforholdet i samfunnsdebatten endret seg. For knappe ti år siden var Tv-kanalenes nyhetssendinger og avisene fra de store mediehus i stor grad premissleverandører for hvilke nyheter som ble brakt og hvilke røster som ble hørt i samfunnsdebatten. I dag er medievirkeligheten snudd opp-ned. Såkalte «rosa bloggere» har flere følgere enn mange aviser, private facebook oppslag om hyggelige hendelser blir delt av hundretusener og youtube-videoer av søte dyr blir vist millioner av ganger.
Hvordan fremstiller elevene det søte? Vi var bekymret for om vårt tema skulle bli alt for søtt. En utstilling med bare søte, myke og pusete fotografier kan fort bli kjedelig. Men som vi ser i denne katalogen var frykten helt ubegrunnet. Elevene leker med temaet og gir meget ulike bud på innholdet i det som defineres som søtt.
Kirsten Linde, Konservator NMF
Stian Green, Faglærer foto, Lillestrøm videregående skole