Hopp til hovedinnhold

Digitale flater

Besøk hos MiAs arenaer består gjerne av både digitale og fysiske besøk. Det er derfor viktig at våre digitale flater er oppdatert og i tråd med resten av avdelingens visuelle profil.

Nettside

MiAs nettsider er visuelle og kommuniserer ett budskap om gangen.

Vi bruker gode bilder som tåler både desktop (PC) i liggende format og mobil i stående format. Og vi lager brukervennlig struktur og sider som lenker til relevante sider (unngå "samlesider" med mye forskjellig informasjon).

  • Skjermdump av forsiden på nettsida til Roald Amundsens hjem.
    1/3
  • Skjermdump av en nettartikkel om planter.
    2/3
  • Skjermdump av nettside for Museumstjenestens prosjekter.
    3/3

Profilbilde i sosiale medier

Alle MiAs profilbilder har samme oppsett med MiA-logo for å sikre rød tråd, men bakgrunnsmotivene varierer fra arena til arena for å vise bredden i våre tilbud.

Kontakt kommunikasjonsavdelingen hvis du har behov for nytt profilbilde.

  • Foto av en hvit herregård med teksten MiA lagt oppå.
    1/12
  • Foto av et barn som smir med teksten MiA lagt oppå.
    2/12
  • Foto av en bjørnestatue med teksten MiA lagt oppå.
    3/12
  • Foto av et hvitt trebygg i to etasjer med teksten MiA lagt oppå.
    4/12
  • Foto av et to hender som høvler en planke med teksten MiA lagt oppå.
    5/12
  • Foto av fargerik grafittivegg med teksten MiA lagt oppå.
    6/12
  • Foto av en mann med hatt som ser rett i kameraet med teksten MiA lagt oppå.
    7/12
  • Foto av en tregalge med teksten MiA lagt oppå.
    8/12
  • Svart-hvit foto av en ung gutt i fangeklær med teksten MiA lagt oppå.
    9/12
  • Svart-hvit foto av et lokomotiv med teksten MiA lagt oppå.
    10/12
  • Foto av en hvit herregård med roser i forgrunnen. Fotoet har teksten MiA lagt oppå.
    11/12
  • Tegning av en mann med bart og monokkel med teksten MiA lagt oppå.
    12/12

Instagram

På Instagram deler vi bilder og video av høy kvalitet, reposter innlegg fra andre, tagger relevante aktører i egne poster og svarer alltid på kommentarer og meldinger fra publikum.

Vi formidler direkte til publikum, engasjerer og prøver å skape dialog.

Format i feed

Vi poster bilder i 4:5, da fyller de mobilskjermen så mye som mulig. Hvis bildet fungerer bedre i 1:1 kan det også brukes. Videoer postes i 9:16 (som reels).

  • Skjermdump av Fetsund lensers Instagrambilde.
    1/4
  • Skjerdump av Asker museums Instagrambilde.
    2/4
  • Skjermdump av reel fra MiA - Museene i Akershus sin instagram.
    3/4
  • Skjermdump av Linderud gårds Instagrambilde.
    4/4

Facebook

På Facebook deler vi alltid innhold med enten bilde(r) eller video. Vi poster arrangementer, deler poster fra andre, tagger relevante aktører i egne poster og svarer alltid på kommentarer og meldinger fra publikum. 

Format i feed

Vi kan poste flere bilder om gangen. Enkeltvis anbefales det å postes i 4:5 eller 1:1 for å fylle skjermen. Videoer postes også i 4:5 og 9:16.

  • Skjerdump av Fetsund lensers Facebookpost.
    1/2
  • Skjerdump av Grinimuseeets Facebookpost.
    2/2

Facebookbanner

Banneret kan enten være et enkelt, dekorativt foto eller designet spesielt for en utstilling eller arrangement med tittel og logo (som er mobiltilpasset).

  • Skjermdump av Avistegnernes hus sin Facebookside.
    1/1

Stories (Instagram og FB)

Stories kan brukes til å fortelle lengre, visuelle historier med lite tekst.
Vi bruker det gjerne til litt lavterskel innhold, og viser arbeidet "bak kulissene", stemningsrapporter o.l.
Vi poster bilder og video i 9:16 (stående format) for å fylle hele skjermen.

  • Stories for helgeaktiviteter på museene
    1/6
  • Stories for Frivillighetens dag og år
    2/6
  • Stories eksempel for frokostmøte på Oslofjordmuseet
    3/6
  • Stories eksempel med graffitiworkshop ved Ullensaker museum
    4/6
  • Stories for omvisning på Linderud gård
    5/6
  • Stories for toalettmappe i nettbutikk
    6/6

I Adobe Express (tilgjengelig på desktop og som app) kan du lage stories i MiA-designet. Alle med Creative cloud-lisens har tilgang. Kontakt kommunikasjonsavdelingen for mer info.

Digitale annonser

I likhet med trykte annonser er våre digitale også visuelle og kortfattede. Vi annonserer både felleskampanjer og enkeltbudskap.

Oppsett

Vi følger samme prinsipp som ellers: museumsnavn eller arrangementstittel kan skrives stort eller lite i toppen etter ønske. Logo til MiA står nederst i hjørnet.

Digitale annonser vil i høy grad være tilpasset mediet de plasseres i.  

Bestilling og produksjon

Kontakt kommunikasjonsavdelingen for produksjon.

  • Skjerdump av forsiden på VG.
    1/4
  • Skjerdump av forsiden på aftenposten.no
    2/4
  • Skjerdump av forsiden på vg.no
    3/4
  • Digital annonse for podkasten fra Grini til Trandumskogen
    4/4
Museum24:Portal - 2024.11.12
Grunnstilsett-versjon: 1