- 1/1
Den siste tegningen
Ann Talnaes vant sin andre Pulitzerpris for avistegning i mai 2025, få måneder etter at hun sa opp jobben som satiretegner i the Washington Post. Hun fikk beskjeden på vei til Bergen, der hun skulle delta på Nordiske Mediedager, dele ut prisen for Årets norske avistegning - og signere kunsttrykk til sin første utstilling i Avistegnernes hus.
Ironisk nok valgte Washington Post å skrive i store ord om Telnaes' pris, både i avisen og i nyhetsbrev til leserne. Men Telnaes hadde forlatt stillingen sin etter at hennes sketsjeforslag til tegning (over) - som viser techmillionærenes knefall for Donald Trump, blant dem Mark Zuckerberg, selskapet Walt Disney, ABC News og Jeff Bezos – eieren av Washington Post - ikke ble godkjent.
Telnaes skrev at dette var første gang noe sånt har skjedd henne, og at det signaliserte et skifte hun ikke kunne godta. Hun sluttet i avisen fredag 3. januar 2025.
- 1/1
-
Ann Telnaes
Fra animasjon til politikk
Telnaes har norsk far og var norsk statsborger til hun offisielt ble amerikaner som 13-åring. Hun studerte animasjon ved California Institute of the Arts, og jobbet I flere år som designer og animatør i Los Angeles, New York, London and Taiwan, blant annet for Walt Disney, før hun begunte som satiretegner.
Overgangen til satiretegning kom da hun så på en nyhetsreportasje direkte fra den Himmelske Freds plass i 1989. Bildet av mannen med plastposene, som står foran den store tanksen, gjorde det klart for henne at politikk var viktig og noe man måtte engasjere seg i. Hun har bidratt til bl.a The New York Times, Los Angeles Times, Chicago Tribune, og Le Monde, og ble fast tegner i The Washington Post i 2008.
Telnaes vant sin første Pulitzerpris for politisk satire i 2001. Dette er en av de høyeste utmerkelsene innen amerikansk journalistikk, og hun er en av kun to kvinnelige satiretegnere som har vunnet denne prisen. Den andre er Signe Wilkinson i 1992.
Myk strek, skarp brodd
Telnaes er kjent for sin elegante, myke og lekene strek, men det er ingenting mykt over satiren. Hun har tydelig og uredd dokumentert hykleri og maktmisbruk, kvinnesak og religion, og et vidt spekter av amerikansk og internasjonal politikk.
Med sin bakgrunn har hun også vært en pioner innen animert politisk satire og bruker ofte digitale formater eller tegneserie-elementer i sitt arbeid.
Dette har resultert i priser og utmerkelser gjennom hele karrieren. Hun er den første kvinnen som både har vunnet Reuben Award og Pulitzer. I tillegg til å ha vært president for the Association of American Editorial Cartoonists, er hun medlem av the National Cartoonists Societ. Hun vant Pulitzer Prize for editorial cartooning i 2001 og 2025, og Herblock Prize for editorial cartooning in 2023, samt the National Cartoonists Society Reuben division award for Editorial Cartoons (2016), the National Press Foundation’s Berryman Award (2006), the Maggie Award, Planned Parenthood (2002), 15th Annual International Dutch Cartoon Festival (2007), the National Headliner Award (1997), the Population Institute XVII Global Media Awards (1996) og the Sixth Annual Environmental Media Awards (1996).
Hun har hatt utstillinger i Amerika, Paris, Jerusalem og Lisboa, og har gitt ut bøker – bl.a «Trumps ABC» fra 2018.
- 1/1
Overgang til Substack
Avgangen fra Washington Post skapte stor oppmerksomhet. Pressens tegnerorganisasjon, Association of American Editorial Cartoonists, fordømte avisen og ba kolleger bruke budskapet #StandWithAnn i solidaritet. Telnaes flyttet virksomhet sin over til sin egen Substack-kanal, Open Windows, hvor hun fortsetter å publisere sine tegninger og analysere hendelser med samme skarpe satire. Der er hun av de aller mest leste i sitt felt, med over 100.000 følgere. Telnaes publiserer her satiretegninger og animasjoner flere ganger i uken.
-
Andreas Brekke: In Broad Daylight (skjermdump)
In Broad Daylight
Utstillingens tittel spiller på slagordet til The Washington Post: "Democracy Dies in Darkness".
Telnaes brukte selv dette uttrykket da hun skrev sitt avskjedsinnlegg, og det har blitt stående som et hult og ironisk slagord for en avis som var kjent for stor journalistisk integritet og slagkraft. Den norske kunstneren Andreas Brekke postet dette bildet på sin instagramkonto da saken ble kjent:
-
Ann Telnaes i Bergen
Salgsutstilling
I Bergen signerte Ann Telnaes 20 kunsttrykk av ikoniske tegninger fra tiden i redaksjonelt styrt avis, i et opplag på fem av hvert motiv - bortsett fra den siste tegningen som forårsaket avgangen fra Washington Post, som er i opplag på 20.
Disse vil være til salgs i galleriet i Drøbak fra utstillingsåpning 6. september. Ta kontakt om du ikke har mulighet til å komme til Drøbak, men er interessert i et trykk.
Alle trykkene er produsert på Hahnemühle arkivpapir med arkflate 29,7 x 42,0cm (A3)
Se mediegalleriet under for oversikt over de produserte trykkene.
Kunsttrykk, arkflate A3, signert og nummerert i opplag på 5:
- 1/20
- 2/20
- 3/20
- 4/20
- 5/20
- 6/20
- 7/20
- 8/20
- 9/20
- 10/20
- 11/20
- 12/20
- 13/20
- 14/20
- 15/20
- 16/20
- 17/20
- 18/20
- 19/20
- 20/20