- 1/1
Åpnings av Oslos første offentlige toalett i 1914, på Stortingsplass 1, senere kjent som "Dasslokket"
-
Folkeavstemningen om Unionsoppløsning 1905
Et ungt talent
Andreas Bloch (1860-1917) er kjent som en allsidig og særdeles produktiv kunstner, med flere arbeider i Nasjonalmuseets samling. Han startet sin karriere som fast tegner i vittighetsbladet Krydseren som 17-åring, allerede før studiene, først på Knud Bergsliens malerskole, og siden ved antikk-klassen ved kunstakademiet i Düsseldorf. Krydseren ble senere omdøpt til Korsaren, der han var etablert som en av de viktigste tegnere. Bloch tegnet også fast for Vikingen og Tyrihans, illustrerte en mengde bøker, og ble en flittig brukt portrettmaler.
Tegnede medier
Tegning hadde en suveren status i aviser og tidsskrift før fotografiet overtok, både som ren illustrasjon og journalistikk i egen kraft. Vittighetsbladene var mange og populære, og formidlet politikk og humor uten for mye tekst, noe visket bort litterære klasseskiller.
Det er en spennende brytningstid som formidles i Blochs strek – fra konsulatsak og unionsoppløsning, til at jernbanenettet utvikles, og vi får vårt første offentlige toalett. Mange tema er smertelig gjenkjennelige. Det er dyrtid og høye skatter, og fremstilling av gale sosialister som kunne passert i en Trump-kampanje.
-
Konsulatsaken – og unionsoppløsning: Uten tvil er den største saken i Blochs tegninger selve unionsoppløsningen i 1905 og konsulatsaken i forkant. Statsminister Michelsen må manøvrere farlige vann og jobbe i oppoverbakker..
Vi har valgt ut en blanding av historisk viktige eller interessante arbeider, samt mer illustrative tegninger som viser spennet i Blochs kunstnerskap. Da ser man hvordan denne tegnekunsten var med på å forme vittighetsbladene og avisenes visuelle profil, og stemning.
-
"Hr. Kristianias Mareridt: Naar Tunnelplaner, Luft-, Ring-, Under- og Overgrundsbaner projekteres." Lørdag 1.oktober 1910
Tidsløse bilder
Blochs satire er kanskje ikke like bitende og vågal som for eksempel Jens R Nilssen eller Henry Imsland, men det er lett å bli begeistret over omfanget – både og innholdsmessig tegneteknisk. Flere av tegningene er utført på grått rastrert scraperboard. Dette er kartong som er dekket av en overflate som kan risses i slik at det lyse underlaget blir avdekket. Bloch benyttet dette sammen med tusj og blyant, noe som gir et spennende og særpreget uttrykk.
Blochs tegninger er vakre, morsomme, rare og noen ganger vanskelige å forstå ute inngående historisk kunnskap. Vi håper likevel det er nettopp dette som gjør utstillingen kulturelt verdifull.
Her ser man gjenkjennelige landemerker i en helt annen tid: «Dasslokket» utenfor Stortinget idet det faktisk BLE et dasslokk; Bjørnson som gjør klar sin egen statue foran Nationaltheatret; Vigelands forslag til fontene på Eidsvoll plass.
- 1/1
I 1907 fikk Vigeland i oppdrag av Oslo kommune å lage en fontene med tilhørende tregruppe til Eidsvoll plass foran Stortinget. Prosjektet tok etter hvert enorme proporsjoner, det ble ikke enighet om hvor fontenen skulle stå og det hele ble for grandiost for kommunen. Til slutt endte det med at de opprettet Vigelandsanlegget, så det skulle ære nok plass til kunstnerens store ideer. Her harselerer Bloch med hvordan det var tenkt fra Vigeland.
- 1/1
Christianias borgere går gjennom "skattesilen"...